EH2010 Projektstyrning 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2017
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen fokuserar mer på att ge förståelse för problemställningarna förknippade med projektstyrning än på att ge praktisk färdighet i någon projektmetod. Exempel på olika projektmodeller ges dock av inbjudna gästföreläsare.
I kursen behandlas följande moment: projektet som arbetsform, utvecklings-, leverans- och upphandlingsprojekt, samspelet mellan kund och leverantör, genomgång och exempel på projektmodeller, ett projekts olika faser, anbudsförfarande, ledarskap, gruppdynamik, riskanalys, projektdokument (t.ex. offertförfrågan, anbud, kontrakt, projekthandbok, projektplan/startrapport, progressrapport), projektavslut och utvärdering samt kvalitetsstandarder.
Lärandemål
Efter kursen skall deltagaren förstå vad en projektledare gör och hur man arbetar i ett industriellt projekt genom att kunna:
- beskriva och tillämpa de olika faserna i ett projekt, dvs. planera, följa upp och avsluta ett projekt
- använda metoder och verktyg för att planera och följa upp projekt med hänsyn till tid, kostnad och resurser.
- ge exempel på hur aktiviteter som planering, projektmöten, dokumentation och muntlig presentation skall genomföras
- med utgångspunkt från en projektmodell skapa nödvändig projektdokumentation
- planera och genomföra en riskanalys
- analysera ett industriellt projekt
- redovisa resultat genom muntlig och skriftlig kommunikation
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
För fristående kursstuderande: 120hp samt svenska B/Svenska 3 och engelska A/Engelska 5 eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
För fristående kursstuderande: 120hp samt svenska B och engelska A eller motsvarande
Studenter från alla civilingenjörsprogram är välkomna!
Utrustning
Kurslitteratur
Eriksson, M., Lilliesköld, J., Handbok för mindre projekt. Liber, 2005 (ISBN 9147052708)
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektuppgift, - hp, betygsskala: P, F
- PRO2 - Projektuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- PRO3 - Projektuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- PRO4 - Projektuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- PRO5 - Projektuppgift, 2,2 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarieuppgift, 0,8 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
80 % Närvaro på föreläsningar (SEM1; 0,8 p).
Fem inlämningsuppgifter (PRO1: 0,0p + PRO2: 1,5p + PRO3: 1,5 p + PRO4: 1,5 p + PRO: 5 2,2p).
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
EH2790 Requirements Engineering
EH2030 Verksamhetsutveckling och kvalitet
Kontaktperson
Övrig information
Ersätts av EH2720 Management of Projects
Om du har frågor om kursen, hör av dig till: pstyr@ics.kth.se