FSH3313 Kvantmångkroppsfysik 7,5 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lokal densitetapproximation
Den allmänna variationsprincipen
Hartree-Fock-metoden
Parkorrelation och BCS-modellen
Nukleär interaktion och nukleär suprafluiditet
Hartree-Fock-Bogoliubovteori
Richardsonmodellen
Tamm-Dancoff och Random-fasapproximationer
Kollektiv rörelse för atomkärnor
Lärandemål
Det huvudsakliga syftet med kursen är att förstå de grundläggande begreppen i mångkroppsfysik och funktionalteori för energitäthet. Vid avslutad kurs ska studenterna vara bekanta med begreppet andrakvantisering, lösa Hartree-Fock- och BCS-ekvationerna för supraledning. De bör kunna beskriva avancerade metoder för att behandla parkorrelation, inklusive den generaliserade senioritetsmodellen, Richardsonmodellen samt Hartree-Fock-Bogoliubovstrategi. De ska kunna tillämpa parmodeller för att analysera egenskaperna hos komplexa kvantsystem inklusive atomkärnan. Kursen syftar också till att förstå och använda numeriska metoder i ämnet. För att uppnå detta kommer studenterna att förses med både grundläggande och avancerade numeriska verktyg för att lösa komplicerade mångkroppsproblem. De förväntas kunna använda ett eller flera av dessa verktyg och förstå resultaten. Studenterna förväntas också skriva sina egna koder för att lösa komplexa system på ett enkelt sätt och skriva vetenskapliga rapporter korrekt.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till forskarutbildning i Fysik, Biologisk Fysik eller närliggande områden.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
P. Ring and P. Schuck, Nuclear Many body problem, (Springer, Berlin) 1980 (Chap. 5-8).
D. Rowe and JL Wood, Fundamentals of Nuclear Models: Foundational Model and own material.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- SEM1 - Seminarier, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
För att få godkänt på kursen ska studenten ge 1-2 öppna seminarier i ämnet och skriva en rapport. I båda fallen ska deltagarna visa att de har fått god förståelse av ämnet och kunna tillämpa sina kunskaper för att practial problem och svara på frågor och kommentarer från läraren och andra elever på ett korrekt sätt.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.