Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

HL2034 Klinisk innovation och design 9,0 hp

Välj termin och kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Kursval

Gäller för kursomgång

HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande

Anmälningskod

50904

Rubriker med innehåll från kursplan HL2034 (HT 2023–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen består av:

  • Kvällsseminarier
  • Individuellt arbete
  • Grupparbete
  • Feedback från experter och riskkapitalister

Lärandemål

Studenterna lär sig hur man använder sig av Stanfords BioDesignprocess för att skapa innovation i vården.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  1. beskriva vilka steg och delsteg som ingår i BioDesignprocessen
  2. beskriva hur man kan utföra stegen i Sverige och Europa
  3. argumentera varför stegen görs och varför de kommer i den ordningen som de gör
  4. tillämpa Biodesignmetoden: utifrån ett observerat behov från verkligheten (som ges till dem) ska studenterna kunna validera och ta fram en lösning och skriva en affärsplan.
  5. välja lämpliga kriterier för att utföra behovsvalidering, lösningsgenerering och lösningsvalidering.
  6. generera en affärsplan på ett sådant sätt att det kan övertyga en riskkapitalist att investera i deras lösning.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Kandidatexamen 180 hp. Engelska B/6.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PRO1 - Grupparbete med Presentation, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • RED1 - Presentation, 2,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • SEM1 - Seminarier, 2,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Del 1:

- Aktivt deltagande i seminarier 2,5 hp

- Posterpresentation 2,5 hp. Godkänd posterpresentation krävs för att delta i del 2 av kursen.

Del 2:

- Grupparbete med muntlig presentation 4 hp

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Medicinsk teknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Bertil Gonzalez Guve (guve@kth.se)