LT1008 Den uppfinningsrika människan - Teknik i åk F-6 7,5 hp

Kursen behandlar ett antal teknikområden och teknikdidaktiska kunskaper som behövs för att kunna undervisa elever i årskurs F-3 och 4-6. Undervisningen sker på distans via en webbaserad lärplattform och bestårr av seminarier som bland annat innehåller redovisningar, övningar samt ett projektarbete.
Om kursomgång
Gäller för kursomgång
HT 2022 Start 2022-09-12 fristående studerande
Målgrupp
Yrkesverksamma lärare som vill bli behöriga att undervisa i teknik. Personer intresserade av att bli lärare, t.ex. lärarassistenter.
Del av program
Ingen information tillagdPerioder
P1 (3,0 hp), P2 (4,5 hp)Varaktighet
2022-09-12
2022-12-02
Studietakt
50%
Undervisningsform
Distans Dagtid
Undervisningsspråk
Svenska
Studielokalisering
KTH Campus
Antal platser
Min: 20
Planerade schemamoduler
Ingen information tillagdKurs-PM
Kurs-PM är inte publiceratSchema
Länk till SchemaKursval
Gäller för kursomgång
HT 2022 Start 2022-09-12 fristående studerande
Anmälningskod
10047
Kontakt
Gäller för kursomgång
HT 2022 Start 2022-09-12 fristående studerande
Kontaktperson
Kristina Andersson kriand2@kth.se, Annica Gullberg gullbe@kth.se
Examinator
Ingen information tillagdKursansvarig
Ingen information tillagdLärare
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Denna kurs riktar sig till yrkesverksamma lärare och lärarstudenter mot årskurserna F-6 som saknar teknik i sin examen, samt personer som funderar på att utbilda sig till lärare. Kursen behandlar ett antal teknikområden och teknikdidaktiska kunskaper som behövs för att kunna undervisa elever i teknik årskurs F-3 och 4-6, och kan senare valideras mot motsvarande kurs inom lärarprogrammet.
Kursen behandlar
- Tekniska lösningar såsom mekanismer, hållfasta strukturer, elektriska kopplingar samt datorn och programmering
- Lärares undervisningsstrategier och elevers begreppsförståelse gällande ett specifikt teknikinnehåll
- Teknisk, natur- och samhällsvetenskaplig kunskapsutveckling och deras inbördes relationer
- Teknikens arbetssätt och metoder
- Teknik och genus
- Teknik, människa och samhälle i samspel för systemtänkande och hållbar utveckling.
Lärandemål
Kursen syftar till att utveckla kompetens för att undervisa i teknik i skolåren F-6.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Förklara ändamål och funktion hos olika tekniska lösningar såsom mekanismer, hållfasta strukturer, elektriska kopplingar och tekniska system.
- Visa teknikdidaktiskt kunnande i form av att välja lämpliga undervisningsstrategier för att ge förutsättningar för elever att utveckla sin tekniska förmåga.
- Redogöra för vilken betydelse genus har haft och har för den tekniska och vetenskapshistoriska utvecklingen
- Utarbeta och redovisa undervisningsmoment i teknik i skolår F-3 och 4-6 relaterat till de områden kursen behandlar med stöd av teknikdidaktisk forskning och styrdokument för skolan F-6.
- Redogöra för arbetssätt och olika digitala hjälpmedel som kan användas i undervisning i teknik.
- Redogöra för olika former av bedömning av teknikundervisning och elevers lärande i teknik.
Kursupplägg
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- PRA1 - Projektarbete, 3,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- SEM1 - Seminarier, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kurswebb
Ytterligare information om kursen kan hittas på kurswebben via länken nedan. Information på kurswebben kommer framöver flyttas till denna sida.
Kurswebb LT1008