Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

MJ1502 Ingenjören och hållbar utveckling 6,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan MJ1502 (HT 2008–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Hållbar Utveckling: Ekologiska förutsättningar, definitioner och begrepp, sätt att mäta Hållbar Utveckling, globaliseringens påverkan på Hållbar Utveckling.
  • Hot mot och åtgärder för Hållbar Utveckling kopplat till case studies, ingenjörens roll och egna livsstilen:
    - Globala och nationella miljöhot (klimatproblematiken, Östersjön, miljögifter).
    - Konsumtionssamhället (konsumtionsmönster, reboundeffekt, ekologiska fotavtryck,
    resursutnyttjande, transporter, avfall)
    - Teknikens roll för en hållbar samhällsutveckling (strategier, hållbara energisystem,
    IPP, systemanalytiska angreppssätt)
    - Ekonomiska och juridiska styrmedel och verktyg (Sveriges miljömål, miljöbalken,
    utsläppsrätter mm, ISO 14 000)

Projektarbete och case/exempel som tas upp vid föreläsningar skall spegla studentens programtillhörighet.

Lärandemål

Det övergripande syftet med kursen är att ge en överblick över Hållbar Utveckling. Fokus ligger på de hot och möjligheter vår livsstil och ingenjörens roll kan ha på en Hållbar Utveckling

Efter fullföljd kurs skall studenten kunna:

  • Beskriva och analysera begreppet Hållbar Utveckling ur såväl miljömässiga som sociala och ekonomiska aspekter.
  • Beskriva och analysera de ekologiska förutsättningarna för Hållbar Utveckling.
  • Reflektera över ingenjörens roll för en Hållbar Utveckling.
  • Nämna och beskriva de viktigaste globala och nationella miljöhoten och förklara kopplingen mellan dessa och vår livsstil.
  • Analysera de globala och nationella miljöhotens påverkan på ekosystemen.
  • Föreslå och motivera strategier och åtgärder, nationellt och internationellt, för olika miljöproblem utifrån ett systemanalytiskt perspektiv.
  • Ange och beskriva de styrmedel och verktyg som man inom industri och samhälle använder för att minska miljöbelastningen från en produkt eller verksamhet.
  • Självständigt analysera problem och möjligheter i samhällets och industrins arbete för en Hållbar Utveckling.
  • Söka information från den vetenskapliga litteraturen och sammanfatta den i en skriftlig rapport samt kritiskt granska en annan grupps arbete.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Förkunskapskravet är minst 30 högskolepoäng

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

  • Brandt, N. & Gröndahl, F. Kompendium i miljöskydd, del 4, Miljöeffekter. Industriell ekologi, KTH, 2000.
  • Särtryck ur ”Miljöskyddsteknik. Strategier & teknik för ett hållbart miljöskydd”. Red. Per Olof Persson. Industriell Ekologi, KTH, 2005
  • Stencilsamling: Verktyg och styrmedel – samling utdrag
  • Skoog, P. m. fl. 1995. Kompendium i miljöskydd, del 1, Ekologi. Industriell ekologi, KTH.
  • Föreläsningsanteckningar

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PRO1 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

För erhållande av betyget godkänt erfordras godkänd tentamen (TEN1; 3 hp) och att projektarbetet fullgörs i en godkänd rapport och redovisas vid seminarium (PRO1; 3 hp)

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Monika Olsson, monika@kth.se, 08-790 6150

Övrig information

Äldre studenter med ej avslutat examen kontakta studierektor på SEED