Till innehåll på sidan

Uppdaterad status: Problem med fördröjd e-post leverans

Publicerad 2021-10-07

Utgående mail hamnar på kö till mottagaren

System/Tjänst: E-post

Driftsstörning: KTH har bytt till nya utgående e-post servrar med nya IP adresser vilket gör att mottagande organisation inte känner igen dessa. Det medför att de mail som kommer från KTH hamnar på kö innan den mottagande organisationen tar emot dessa mail. De köas upp ett tag men kommer att levereras till mottagaren så småning om.

Status: Uppdatering: Denna förändring är nu backad tillbaka till de gamla mailservrarna för att mail ska komma fram snabbare.

Felet är egentligen inget fel utan är i linje med hur moderna e-postsystem fungerar för att skydda sig mot spam. Problemet kommer att avta med tiden då KTH:s nya servrar uppnår status hos mottagande organisation/system.

Vem påverkas: Anställda och studenter som skickar mail ut från KTH.

Hur driftstörningen påverkar dig: Mail du skickar kommer att hamna på kö till den mottagande organisationen. Ett meddelande motsvarande nedanstående kan komma tillbaka till dig som avsändare. Men som meddelandet säger behöver du inte skicka om ditt mail:

-

This is the mail system at host smtp-relay-3.sys.kth.se
####################################################################
# THIS IS A WARNING ONLY. YOU DO NOT NEED TO RESEND YOUR MESSAGE. #
####################################################################
Your message could not be delivered for more than 4 hour(s).

Hjälpte denna sida dig?
Tack för din åsikt!
Innehållsansvarig:it-support@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2021-10-07