Upptäck alla sätt att studera utomlands som KTH-student

Publicerad 2021-10-29

Vad finns det för möjligheter och fördelar med att plugga utomlands en tid? Den 8-11 november hålls evenemanget KTH Global för att få fler studenter att steget ut i världen.

Med drygt 220 partneruniversitet världen över saknas det inte alternativ för de KTH-studenter som är sugna på att läsa en del av sin utbildning utomlands. För att inspirera och informera studenter om utlandsstudier anordnas varje år evenemanget KTH Global, med flera aktiviteter utspridda under en vecka.

KTH Globals program

Se när och var alla KTH Globals aktiviteter hålls på kth.se/global.

I år är en del aktiviteter digitala, men mycket kommer ges på plats nu efter att coronarestriktionerna har lättats.

– Äntligen kan vi åter ha personliga möten och prata om utlandsmöjligheter med alla studenter. Aktiviteterna hålls främst mellan 12.00-14.00 när alla studenter ska ha schemafritt för KTH Global, säger Ronald T Nordqvist, internationell handläggare och projektledare för evenemanget.

Som KTH-student kan utlandsstudier innebära allt från att plugga i en multinationell storstad till att utföra fältarbete i ett utvecklingsland. Att åka på utbyte har flera fördelar. Inte minst är det ett unikt tillfälle att få nya perspektiv och kunskaper från en annan universitetsmiljö och kultur. KTH:s mål är att en stor andel av alla studenter ska läsa minst en termin vid ett utbytesuniversitet.

Årets KTH Global inleds med en . Talkshowen gästas av KTH-studenter som har varit på utbyten tidigare och de kommer svara på frågor live från tittarna. Under veckan kommer de internationella koordinatorerna på KTH:s skolor hålla informationsmöten om utlandsstudier och möjligheterna som finns för studenter på de olika utbildningsprogrammen. Evenemanget avslutas på torsdagen med en utbytesmässa i Nymble.

– På mässan har du möjlighet att träffa KTH-studenter som varit på utbyte eller studenter som kommer från de cirka 25 länder och regioner som finns representerade under mässan. Det är ett perfekt tillfälle att personligen ställa frågor till de som har erfarenheter av att åka på utbyte, säger Ronald T Nordqvist.

"Mässan gjorde mig taggad på att söka utbyte"

Clara Myhrman läser femte året på civilingenjörsutbildningen Energi och miljö. Foto: Josefin Franzén

Clara Myhrman är en av studenterna som ska arbeta på KTH Global, både som gäst i talkshowen och på mässan. För två år sedan befann hon sig på utbyte på McMaster University i Hamilton, Kanada.

– Jag gick på KTH Globals mässa redan i årskurs 1. Det var första gången jag verkligen förstod de oändliga möjligheter det finns om man vill åka på utbyte genom KTH. Mässan gjorde mig taggad på att söka utbyte och jag gjorde en första lista på intressanta länder, säger hon.

Utöver kurserna, vilka erfarenheter tar du med dig från ditt utbyte?

– En av mina största lärdomar blev att leva i nuet och prioritera det jag verkligen vill göra. En termin kan låta som en lång tid, men den flyger förbi väldigt snabbt. Att ta vara på sin egen tid är något jag lärde mig göra!