Frågor och svar nya Ladok (FAQ)

Här finner du som student frågor och svar om nya Ladok. Sidan uppdateras kontinuerligt.

Användartips!

Webbläsare

Ladok fungerar inte med den gamla webbläsaren Internet Explorer. Vi rekommenderar att du använder Mozilla Firefox, Chrome eller Microsoft Edge. Mobilgränssnittet utvecklas hela tiden och tex Tentaanmälan är lättare att hitta och göra via dator.

Om du studerat vid fler lärosäten

Om du studerar eller har studerat vid flera lärosäten i Sverige så kan du i Ladok för studenter byta lärosäte och där se dina uppgifter.

Automatisk inloggning till fel lärosäte

Om du har konto vid andra lärosäten kan du få problem vid inloggning. Det kan vara så att du automatiskt är uppkopplad till det andra lärosätet. Se här för att nollställa  inloggningen. Därefter ska du logga in på nytt, välj KTH Royal Institute of Technology som identity service provider.

FAQ

Om nedan FAQ inte besvarar dina frågor, är du välkommen att kontakta studentdata@kth.se

Personligamenyn - Tjänster "Administrera mina studier"

Fråga: Svar:

Hur hittar jag allt som jag tidigare hittade under kurser?

Vad kan jag se och göra under "Administrera mina studier"?

Personliga menyn-Tjänster-Administrera mina studier.

Du kan registrera dig på kommande kurstillfälle (om registreringsperioden är öppen), göra ev. studieval, se pågående, kommande och oavslutad utbildning, se studieresultat, hämta resultatintyg, intyg över förväntat deltagande och registreringsintyg, ansöka om examensbevis. OBS! ett intyg kan ge dig en bättre överblick över dina studieresultat än just en vy över dina studieresultat.

Vilka notifieringar kommer jag att få? Du kommer att få e-post då ett nytt resultat har rapporterats in. När anmälan till tentor öppnar får du mejl om du är berörd för aktuell kurs/prov. När det återstår ca 7 dagar innan anmälan stänger, kommer en påminnelse per e-post. Du kommer även få en notifiering via megafonen i den Personliga menyn när anmälan till tentor öppnat. I megafonen kan du se dina lästa och olästa meddelanden.

Person- och kontaktuppgifter

Fråga: Svar:
Hur uppdaterar jag mina kontaktuppgifter?
 

Du loggar in via Personliga menyn/Tjänster. Under ditt namn under Mina Inställningar kan du ändra dina kontaktuppgifter.

OBS! ändrar du e-postadress i så ändras inte automatiskt den som finns angiven som vidarebefordran vid KTH. Det gör du i Personliga menyn - klicka på ditt namn till vänster, under "Mina inställningar" hittar du "Vidarebefordran av e-post från din KTH-epostadress. Det är viktigt att denna är uppdaterad då vissa av notifieringarna som KTH skickar går till den adressen du anger på KTH, t.ex. salsplacering vid tentor.

Hur ändrar jag min folkbokföringsadress? För studenter med svenskt personnummer finns folkbokföringsadress i Ladok och den uppdateras kontinuerligt från Skatteverket. När du flyttar anmäler du ändring av folkbokföringsadress hos Skatteverket. På adressandring.se kan du ändra så att din post eftersänds.
Jag har fått nytt personnummer, hur registrerar jag det i nya Ladok?

Kontakta vår support, studentdata@kth.se ange ditt gamla och nya pnr. Vi kontrollerar mot Skatteverket att uppgiften är korrekt och därefter byter vi. Ändringen kommer att gälla vid samtliga lärosäten i Sverige om du studerat vid flera.

Jag har fått nytt personnummer, hur får jag ett nytt Mecenatkort med mitt nya pnr? Nytt Mecenatkort skickas automatiskt inom några veckor efter personnummerändring.
 

Intyg

Fråga: Svar:
Jag vill skriva ut ett intyg Du kan själv ta ut intyg via Personliga menyn/Tjänster/Administrera mina studier. Det finns en verifieringskod på intyget som styrker äktheten, det behövs alltså ingen påskrift av någon KTH-tjänsteman.
Hur kan exempelvis en arbetsgivare säkerställa att intyget är äkta? Intyg innehåller en verifieringskod längst ner på sidan som säkrar att intyget är äkta. Det finns också en länk till en sida där externa intressenter kan gå in och titta på intyget. Vid fler frågor rörande intyg, fråga ditt skolkansli.
Kan jag begränsa vilka uppgifter som kommer med i intyget? I vissa av intygen kan du välja den period som du vill ska tas med intyget. Man kan i dagsläget inte begränsa på bara visa vissa kurser eller program.

Visa kurser/resultat

Fråga: Svar:
Hur kan jag se mina pågående och kommande kurser? Via Personliga menyn/Tjänster/Administrera mina studier och klicka på Registrering
Var kan jag se mina resultat från tenta/labb? Via Personliga menyn/Tjänster/Administrera mina studier och klicka på Kursresultat
Jag har precis avslutat det tekniska basåret på KTH och har sökt vidare till utbildningar till hösten. Betygen ska vara inne på antagning.se den 21/6 men på grund av arbetet med Ladok så kommer mina betyg inte synas förrän den 26/6. Hur påverkar detta mig?

Dina meriter kommer att tas hänsyn till. Du kommer att få dina behörigheter oavsett om du söker till KTH eller andra lärosäten.

Det kommer även att ordna sig med garantiplatser.

UHR har gett KTH utsträckt kompletteringstid för basutbildningsmeriter. Berörda skolor på KTH prioriterar inrapportering av basårsmeriter och de kommer att läggas in i Ladok i tid för att komma med i urvalet.

Om du valt att använda din garantiplats kommer den att synas i urvalsgruppen (T10/T20) senast i början av juli.

Tentamen

Fråga: Svar:
Jag har inte fått salsplacering.

Salsplaceringen skickas med e-post till den adress du angett på KTH dvs har du en annan adress angiven i Studenttjänsten så kan du missa information om du inte har koll i fler inboxar. Ändra så att du har samma adress under kontaktuppgifter i Studenttjänsten som under vidarebefordrad adress på www.kth.se.

(Obs! viss e-post blir spamklassad, t.ex. @live, @hotmail eller @outlook vilket kan göra att våra mejl fastnar hos epostleverentören).

Har du frågor om salsplacering, kontakta din kursexpedition för aktuell tenta.

Hittar inte tentaanmälan, gäller plussning

Vill även se mina skrivna tentor.

Om du redan har godkänt betyg på kursen och vill plussa måste du kontakta studentexpeditionen och höra om de tillämpar plussning, det gäller inte alla kurser. Mer info.

Se Personliga menyn-tjänster-Administrera mina studier- skrivna tentor

Hur anmäler jag mig till tentor?

Du anmäler dig via "Administrera mina studier" på "studentwebben" klicka på länken för den kurs som du vill anmäla dig till. Därefter på "Resultat". Där hittar du "Jag vill anmäla mig" till tentan.”

Hur vet jag när jag kan anmäla mig? I tentaschemat finns alla tillfällen, du kommer även att få en notifiering i megafonen i den personliga menyn samt e-post till den adress du angivit på KTH om du har något att anmäla dig till. Tentaschema
Hur anmäler jag mig till omtentamen? Du anmäler dig via "Administrera mina studier". Tidigare terminers tentor lägger sig under Resulatat på respektive kurs under kollumn OAVSLUTADE. Om det gäller plussning kontakta kursexpeditionen.
Jag har inget att anmäla mig till?/Min kurs är inte öppen för tentaanmälan. Då har du ingen anmälan att göra dvs kursexpeditionen har inte öppnat upp för "din" kurs/kurstillfälle. Kontakta kursexpeditionen och hör vad som gäller om de ev. har missat att öppna den eller om den inte ges denna gång.
Jag får ingen bekräftelse när jag har anmält mig till tentor? Under respektive kurs i "Administrera mina studier" kan du se vilka tentor du är anmäld till.

Kurser/kursregistrering

Fråga: Svar:
Jag har registrerat mig men får ingen bekräftelse? Bekräftelse på registrering skickas inte ut. Registreringar kan du se under "Administrera mina studier"
Hur väljer jag kurser på mitt masterprogram? Anmälan till kurs inom program
Jag hittar inte terminsregistrering I och med nya Ladok har vi inte längre terminsregistrering utan du gör enbart kursregistreringar på de kurser du ska läsa för den aktuella perioden. När du blir kursregistrerad på den första kursen "påbörjas" också programmet som kursen hör till.
Jag vill byta kurs hur gör jag? Kontakta din studievägledare.
Jag vill omregistrera mig på en kurs Att omregistrera sig innebär att du har för avsikt att läsa om en kurs. Du måste först kontakta kursexpeditionen för aktuell kurs så att de kan göra ett "kurstillfällesbyte". När det är klart så kan du själv omregistrera dig via Studenttjänsten om registreringsperioden är öppen.
Får inte fram registreringsknappen

Registreringsperioden måste vara öppen för att registrering ska vara möjlig, se här vilka tider som gäller vid KTH.

På startsidan i Studenttjänsten så ser du vilka kurser som finns som t.ex. "Kommande".

Saknar du någon kurs där, kontakta studentexpeditionen för ditt program för vidare vägledning, viktigt att göra innan registreringsperioden är stängd.

När är registrering möjlig? Se kursregistrering
Till sidans topp