Vinterskola på KTH om teknik och ledning för hållbar energiomställning

Person i industriell miljö
Foto: ThisisEngineering, Unsplash.
Publicerad 2022-12-19

I mars 2023 lanseras ett tvärvetenskapligt kurspaket på KTH, utformat för att göra doktorander bättre rustade att möta de utmaningar och möjligheter som driver omvandling av energisystem och industrier. Initiativet är ett samarbete mellan KTH och andra nordiska universitet, och en del av Scandinavian Academy of Industrial Engineering and Management (ScAIEM).

Utbildningen ”Sustainable Energy Transitions – Technology and Management Perspectives” (5 hp) är ett tvärvetenskapligt utbildningspaket som erbjuder doktorander en utbildning i ledarskap för innovation och teknik, hållbara affärsmodeller och entreprenörskap, samt policyprocesser relaterade till hållbara energiomställningar.

Kursen behandlar de utmaningar och möjligheter som driver omvandling av energisystem och energirelaterade industrier. Det inbegriper att diskutera betydelsen hos globala utmaningar som klimatförändringar och hållbar utveckling, och analysera hur dessa bidrar till omvandlingen av energisystem och industrier.

Vinterskolan 2023 arrangeras av KTH i samarbete med Linköpings universitet (LiU), Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet (NTNU) och Danmarks Tekniske Universitet DTU. Initiativet är en del av Scandinavian Academy of Industrial Engineering and Management ScAIEM.

Vinterskolan för doktorander hålls 13–15 mars 2023 på KTH i Stockholm.

För mer information vänligen kontakta: