Till innehåll på sidan

Rusning till Södertäljes basårsplatser

Foto: Jonas Thorén
Publicerad 2020-08-19

Det var många som nappade på att knipa någon av de extrainsatta platserna till Tekniskt basår i Södertälje. Alla 320 platser är fyllda, och utbildningen har 196 reserver.

Med den nyinsatta distansutbildningen fördubblar KTH Södertälje antalet nya studenter. Ett normalt år tar campuset emot 280-300 nya studenter till de olika programmen. Nu kommer ytterligare 320.

Kampanjen i sociala medier hade extra fokus på KTH Södertälje.
300 fler studenter än vanligt kommer att börja i augusti.

Regeringssatsningen på extra studieplatser på högskolan är en följd av coronapandemin då många jobb försvunnit. Ansökan till de nya platserna öppnade därför först i juli och det har varit möjligt att söka fram till kursstart. Under sommaren gick KTH ut med en kampanj för alla KTH:s basår och fristående kurser, där man valde att göra en särskild insats mot målgruppen i Södertälje med omnejd. Södertälje var det enda campus som fick egna varianter på annonserna.

– Det är givetvis jättekul att KTH och ITM kan bidra till lösningar när vi nu ser en tuffare arbetsmarknad. Vi möter upp behovet från samhället och ger fler behörighet till teknikutbildningar. Det känns som ett viktigt uppdrag och även om det hittills är sagt att vara en engångssatsning får det långsiktiga effekter för hela KTH, eftersom alla som går tekniskt basår är garanterade plats på KTH efter fullgjord utbildning, säger Magnus Wiktorsson, prefekt för Institutionen för Hållbar produktionsutveckling i Södertälje.

För KTH Södertälje väntar stora omställningar internt. Att helt plötsligt ta emot 300 ytterligare studenter som ska läsa på ”distans med campusträffar” bjuder på nya planeringsutmaningar. På kort tid måste man också hitta lärarresurser och sätta nya arbetsformer för distansutbildning.

– Vi uppskattar verkligen de stora insatser som gjorts från Lärande som gjort mycket kursdesign. I ett längre perspektiv kan det också visa sig hur man kan använda tekniker för e-lärande på ett effektivt sätt, säger Magnus Wiktorsson.

Text: Anna Gullers

KTH Taggar:
Innehållsansvarig:Amita Singh
Tillhör: Hållbar produktionsutveckling
Senast ändrad: 2020-08-19