Ta en dubbelexamen på kort tid: ”Det är en väldigt bra deal”

Sandra Tibbelin är programansvarig för det nya programmet ”Ämneslärarutbildning med inriktning mot teknik”. Foto: Olivia Eklund
Publicerad 2019-08-26

Två nya program ska få fler studenter att välja KTH:s campus i Södertälje. Ett av programmen ger studenterna en dubbelexamen och förhoppningarna är att fler ska välja att jobba som lärare.

– Vi försöker göra vad vi kan för att det ska bli fler behöriga lärare, säger Sandra Tibbelin, programansvarig på KTH.

Publicerat i LT Södertälje den 13 augusti, 2019:

Nu till höstterminen startar två nya program på KTH:s campus i Södertälje. Ett masterprogram som inriktar sig på hållbar produktionsutveckling och en utbildning där studenterna, efter fyra års studier, både får en högskoleingenjörsexamen i maskinteknik och en lärarexamen i teknik och matematik för högstadiet.

– Jag tror inte att det finns någon utbildning i hela Sverige som blandar just högskoleingenjör och högstadielärare, så det här är helt nytt, säger Sandra Tibbelin som är programansvarig för ämneslärarutbildning med inriktning mot teknik.

KTH har sedan tidigare program där studenterna får en liknande typ av dubbelexamen, som civilingenjör och högstadielärare. Ett sätt för högskolan att försöka hjälpa till med den lärarbrist som råder, särskilt inom många naturvetenskapliga ämnen. Men Sandra Tibbelin tror att det nya programmet i Södertälje kan locka många eftersom det inte är lika långt.

– Du får både en högskoleingenjörsexamen och en lärarexamen för högstadiet, efter bara fyra år. Det är en väldigt bra deal. Bara en högskoleingenjörsexamen tar annars tre år och en lärarexamen för högstadiet fyra och ett halvt, säger Sandra.

– När man är klar har man också möjlighet att arbeta inom två yrken, och vem vet hur arbetsmarknaden ser ut i framtiden. Varför inte hålla så många dörrar öppna som möjligt, fortsätter hon.

Förutom att arbeta som ämnesansvarig arbetar Sandra som lärare på KTH på Valhallavägen i Stockholm. Där undervisar hon i teknikdidaktik (läran om undervisning i teknik). Foto: Olivia Eklund

Hon tror också att det kan vara bra att blanda de två yrkena, för att få med sig olika perspektiv.

– Att kunna förklara på ett enkelt sätt och vara van att prata inför grupp tror jag är väldigt bra att ha med sig in i ett arbete som ingenjör. Som lärare tror jag också att det kan vara lättare att svara på elevers frågor om varför de ska lära sig vissa saker om man har lite yrkeserfarenhet. Det blir lättare att ge fler exempel från arbetslivet, säger Sandra.

I två års tid har hon arbetat med programmet och när LT träffar henne har hon precis träffat programmets första studenter – för första gången.

– Det är sex stycken antagna till i år. Vi var lite nervösa över att det kanske inte skulle bli några, nu när programmet är helt nytt - men det blev det. Nu hoppas vi att det blir ännu fler med åren, säger Sandra.

– Ett problem att så många har dåligt självförtroende när det kommer till teknik. De tror att de inte kan innan de ens har försökt. Vi har mycket kvar att jobba med, till exempel den snedfördelning vi har med att det är så många män och så få kvinnor som går våra utbildningar. Men det kanske kan ändras med bra tekniklärare, säger Sandra.

Hur är en bra tekniklärare?

– Någon som tycker att det är kul med teknik och som kan inspirera och locka fram intresse bland eleverna. Visa att de inte behöver vara rädda för att testa. Har en smittande entusiasm som kan bygga upp självförtroendet hos eleverna, helt enkelt.

Hur tror du att arbetssituationen kan se ut för studenterna som väljer att gå utbildningen?

– Jag tror att de kan välja och vraka bland jobb när de är klara och de kommer alltid ha tryggheten i att ha två yrken att kunna luta sig tillbaka på. De kommer dessutom läsa mer matte än vad andra högskoleingenjörsutbildningar gör. Det tror jag kommer att vara till deras fördel, säger Sandra.

I nuläget har ämneslärarprogrammet 20 platser, men det kan komma att utökas om intresset visar sig öka inom några år. Programmet sträcker sig också över somrarna, vilket betyder att studenterna kommer att fortsätta studera när andra tar sommaruppehåll.

Den andra utbildningen som kommer att starta till hösten är ett masterprogram i hållbar produktionsutveckling. Programmet riktar sig till studenter som är intresserade av att ”bidra till att förnya industriell produktion”.

De skriver också att Södertälje ”genom ett starkt industriellt samarbete och holistiska perspektiv ger utbildningen en grund för spännande och viktiga roller inom morgondagens industri, konsultverksamhet och forskningsstudier.”

Text och foto: Olivia Eklund, LT 

Innehållsansvarig:Ulrika Georgsson
Tillhör: Hållbar produktionsutveckling
Senast ändrad: 2019-08-26