KTH Eco cars har tävlat i Shell Eco-marathon

Publicerad 2013-05-20

Under det gångna veckoslutet (15-19 maj) har KTH Eco cars, med bilarna Sleipner och Elba, tävlat i Rotterdam i det prestigefyllda Shell Eco-marathon.

Historien bakom Shell Eco-marathon sträcker sig tillbaka över 50 år, ända till 1959. Då hade en grupp av Shells forskare, baserade i ett forskningslaboratorium i Illinois, USA, en liten vadslagning för att se vem som kunde köra sin egen bil längst på en liter bränsle. Även om de inte åstadkom mycket mer än 50 miles per gallon (mpg), så var det grunden för dagens prestigefyllda internationella evenemang. Idag hålls tävligen årligen i tre olika delar av världen (Amerika, Asien och Europa).

Den europeiska versionen avgjordes i år i Rotterdam och KTH-studenter har under 2012/13 byggt ihop två nya bilar, en bränslecellsdriven prototyp (kallad Sleipner ) samt en eldriven stadsbil ( Elba ). Två svenska rekord togs av dessa bilar, Sleipner kom 169 km/kWh (motsvarar c:a 1500 km/ liter bensin). Elba kom 175 km/kWh (motsvarar c:a 1570 km/ liter bensin). Studenterna har gjort en fantastisk insats i sammanhanget och det finns även en blogg om äventyret: KTH Eco Cars 2013

Team Sleipner
Team Elba