Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Projekt inom förbränningsmotorteknik: Lasermätningar i motorns insugsrör

Publicerad 2013-05-02

Enheten för förbränningsmotorteknik genomför en mätserie för att förbättra förståelsen för luft/EGR blandning i förbränningsmotorns insugssystem. EGR (Exhaust Gas Recirculation) används för att minska utsläppet av NOx från dieselmotorer.

Infraröda lasrar är installerade på flera ställen i insugsröret av en Scania-motor i samarbete med forskare från Lunds universitet. Lasern lyser genom insugsröret på en detektor som sitter på motsatta sidan. Detektorn mäter laserintensiten, som varierar beroende på EGR-halten.

Lasermätmetodens snabba respons ger utrymme för en hög samplingsfrekvens (5 kHz) på EGR-koncentrationen i insuget. Därmed kan forskarna analysera och förstå de pulserande strömningarna på ett bra sätt, vilket i förlängningen leder till bränslesnålare och miljövänligare motorer.

En laseradapter på insugsröret.