Studenter visar upp smarta saker på ”Kexpo”

Stefan Ståhlgren med sina studenter.
Publicerad 2020-05-13

En dammsugare som inte tar någon plats, en skridskosele för konståkare och en stege som funkar i trappor – det är några av de studentarbeten som kommer ett visas under årets ”Kexpo”, en utställning som i år blir – just det – digital!

Hade man i februari frågat Stefan Ståhlgren, lärare i Industridesign, vad ”Kexpo” är hade han berättat om den allt mer populära elevutställningen som årligen visas i KTH entré. Där minglar KTH-studenter med gymnasieskolor och olika företag och industridesignbyråer samtidigt som de visar upp sina projekt, skapar nya kontakter och befäster att KTH ligger i framkant.

Stefan Ståhlgren

– Ja, så blir det inte riktigt i år. Men vi gör i stället en digital Kexpo, där varje projekt har sin egen projektsida på internet med bilder, beskrivningar och posters. Och i stället för fysiska modeller blir det extra snygga digitala modeller.

Visserligen går man miste om den dynamiska effekten som uppstår av verkliga möten, menar Stefan Ståhlgren, men fördelen är att utställningen kommer att ligga ute över hela sommaren och kunna få större exponering.

Kexpo är en uppvisning av examensarbeten och kandidatexamensarbeten från tre olika program från institutionen för Maskinteknik.

Det hundratal förstaårselever som går Design och produktframtagning har alla arbetat med samma uppgift: att designa en spelkontroll för startupföretaget Kieszen.

Tredjeårsstudenterna avrundar sin kandidatutbildning med ett arbete tillsammans med olika företag, ofta med givna uppdrag från dessa.

– Det är viktigt att vi visar upp vad vi gör på KTH, att vi har intressanta och relevanta utbildningar som ligger i tiden. Vi vill få eleverna att tänka stort. Kanske är det en kombination av två existerande uppfinningar i olika branscher som kan slås ihop och revolutionera en tredje? säger Stefan Ståhlgren.

Och den som minns att bänkarna i gymnastiksalen alltid var tvungna att hakas i omlott på bommarna, bör inte missa hur man kan lösa det problemet – kika på Kexpo på nätet från den 19 maj.

Text: Anna Gullers

www.kth.se/itm/kexpo