Att varje dag få inspirera elever är ett stort privilegium

Daniel Hammarberg, lärare på teknikprogrammet på NTI-gymnasiet i Stockholm. Utbildning: Civilingejör och lärare 300 hp.

Namn: Daniel Hammarberg

Ålder: 28 år

Arbetar som: Lärare på teknikprogrammet på NTI-gymnasiet i Stockholm.

Bästa minnet från KTH: Åren som sektionsaktiv betydde mycket och hjälpte mig att växa som människa.

Drömjobb: Doktorstjänst inklusive forskning med fokus på att integrera hållbarhet i kemiundervisningen på gymnasium och högskola.

Det var det goda ryktet som fick Daniel Hammarberg att välja KTH före Lärarhögskolan. Sista året på gymnasiet bestämde han sig för att bli lärare - efter att han på eget bevåg börjat undervisa sina klasskamrater i kemi när läraren var sjuk.

Daniel började på civilingenjörs- och lärarprogrammet direkt efter gymnasiet, hösten 2007. Han beskriver tiden som väldigt rolig och utvecklande.

- Det fanns en stark gemenskap, jag tyckte mycket om att få umgås med andra som var lika intresserade av matte, kemi och undervisning som jag var, säger Daniel.

Matten beskriver han som djupet i sitt nuvarande läraryrke. Under åren på KTH fick han en fördjupad förståelse för hur mycket man kan variera matteundervisningen.

- Enkelt uttryckt kan man säga att alla lärare kan lära ut en algoritm utantill men med en djupare förståelse går det att förklara varför algoritmerna är strukturerade som de är och varför de ger det resultat de ger.

Strax efter examen, hösten 2013, fick han jobb som lärare på teknikprogrammet på NTI-gymnasiet i Stockholm. Och där är han kvar än i dag. Matte är huvudämnet (500 timmar) – jämfört med kemi (100 timmar).

- Jag trivs väldigt bra. Att varje dag få chansen att inspirera, motivera och hjälpa eleverna framåt är ett stort privilegium.

- Den stöttande rollen har blivit allt viktigare. Det ställs höga krav på prestation i skolan och många elever behöver lite extra stöd. De behöver må bra för att orka med allt de ska lära sig.

Från KTH fick Daniel med sig ämneskunskaper och pedagogisk träning. I yrkeslivet är det framför allt lärartekniska färdigheter som han fått möjlighet att utveckla. Som att planera kurser för en termin eller ett läsår - eller ren administration som inte tillhör Daniels favoritsysselsättningar ("det tar för mycket tid från undervisningen").

I framtiden kan Daniel tänka sig att återvända till högskolemiljön för att forska, till exempel för att doktorera inom organisk kemi, eller inom didaktik om hur man lär sig matematik eller kemi.

- Jag tyckte att det var väldigt roligt att göra exjobbet. Jag fick lägga ner mycket tid på det, men det var det värt. Det handlade om att designa laborationer för hållbar utveckling.

Vad skulle du säga till någon som vill söka ett civilingenjörsprogram men som inte bestämt sig för vilket?

- Sök till lärarprogrammet. Utbildningen ger en bred grund att stå på och öppnar många dörrar i yrkeslivet.  

Läs mer

Civilingenjör och lärare 300 hp

Hjälpte denna sida dig?
Tack för din åsikt!
Innehållsansvarig:KTH:s studentrekrytering
Tillhör: Utbildning
Senast ändrad: 2019-01-23