Ann-Catrin, Civilingenjör och lärare 300 hp

Ann-Catrin studerar Civilingenjör och lärare 300 hp. I sin studentintervju berättar hon om sig själv, sin utbildning och hur det är att vara student på KTH.

Namn: Ann-Catrin
Ålder: 24 år
Utbildning: Civilingenjör och lärare 300 hp

Kontakta Ann-Catrin

Vem är du?
Mitt namn är Ann-Catrin och jag är 24 år gammal. Jag är född och uppvuxen i en liten, liten stad på västkusten med färre invånare än vad det finns studenter på KTH. Så att flytta Stockholm var en omställning. För tillfället läser jag tredje året på civilingenjör och lärar-programmet med IT-inriktning och trivs verkligen superbra! Innan jag började på KTH så läste jag tekniskt basår i Linköping eftersom jag gick samhällsvetenskapliga programmet på gymnasiet. Tanken från början var att stanna i Linköping men pga omständigheter så hamnade jag till slut på KTH och det är ingenting jag ångrar.

Berätta om din väg till KTH!
Min väg till KTH har varit allt annat än rak. Jag gick som sagt samhäll på gymnasiet och när studenten var tagen så visste jag, som många andra, inte vad jag skulle ta mig till. Så jag valde att jobba ett år för att fundera på saken. Efter det året kände jag att det var dags att plugga igen, så jag valde att flytta till Umeå och läste ett år på en utbildning där. Det visade sig inte vara något för mig så en kompis sa ordet ”civilingenjör” och så fick det bli.

Jag flyttade därefter ner till Linköping och läste tekniskt basår. Tanken var att jag skulle vara kvar där, men livet kom emellan. I Linköping så träffade jag min pojkvän som skulle ta examen och flytta till Stockholm. Så det jag valde att göra var att se vad Stockholm kunde erbjuda och på KTHs hemsida fann jag alltså min utbildning, civilingenjör och lärare. Jag förstod relativt snabbt att det är utbildningen jag söker eftersom jag har funderat på lärarbiten tidigare, och nu skulle jag även få en civilingenjörsexamen samtidigt. Perfekt!

Hur är din utbildning?
Min utbildning är ett kombinationsprogram där de som går ut får med sig två examen istället för en! Vi får alltså en civilingenjörsexamen och en lärarexamen. Det finns fyra olika inriktningar; kemi, fysik, energi och miljö samt IT, och då blir man alltså behörig gymnasielärare i matematik och vald inriktning där energi och miljö samt IT räknas som teknik.

Det bästa med programmet är samhörigheten på sektionen. Eftersom det är ca 60 antagna varje höst så hinner man lära känna de flesta utan större ansträngning och eftersom alla dessutom läser till lärare så finns hjälp att få nästan överallt. Så sitter du i Gråttan (sektionslokalen) och räcker upp handen så brukar det alltid komma någon som försöker hjälpa till. Är det ingen annan student som finns till hands och du behöver mer hjälp så finns alltid FUNKA på KTH som ser till att du får den hjälp du behöver. Allt från en mentor till anteckningshjälp, till teckentolk eller vad för stöd som du skulle behöva.

Första gången som jag programmerade var första året på KTH och det är något av det roligaste och svåraste med min utbildning. Det finns ingenting så tillfredställande som när den skrivna koden funkar som man tänkt sig, men samtidigt så frustrerande när den inte gör det. Jag gick in på KTH med inställningen att jag aldrig kommer välja data, men så blev när jag fick testa.

Hur upplever du studentlivet under dina studier?
När jag började på KTH så möttes jag av två veckors mottagning, som var fantastiskt roligt. Det var aktiviteter för att lära känna de andra som började samt äldre studenter. Aktiviteterna var mycket på campus vilket gjorde att det gick lättare och lättare att hitta.

En typisk dag för mig på KTH börjar klockan 8 och slutar klockan 17. Det är mitt sätt att strukturera upp plugget, så jag inte pluggar hela tiden. Vanligtvis är det en föreläsning och en övning om dagen och sedan självstudier. På föreläsningen samlas alla som läser kursen (kan vara uppemot 300 personer samtidigt) och lyssnar på föreläsaren + anteckningar. Det finns möjlighet att fråga om saker man inte förstår, men vanligtvis ställer man sina frågor på övningen, som påminner mer om lektioner på gymnasiet. Det är ca 30 personer i klassrummet och en övningsassistent som går igenom allt relevant.

Mitt bästa tips till blivande studenter är att lära er hur ni lär er. Det fina med universitetet är att (nästan) allt är frivilligt att gå på. Vissa föredrar at plugga hemma själv och andra i skolan med klasskamrater. Jag går på så mycket jag kan eftersom jag lär mig genom att lyssna och anteckna samtidigt.

Vad har du för framtidsplaner?
Jag är lite osäker på vad jag vill göra efter studierna. Men en sak är säker, jag har mycket att välja på. Om 5 år ser jag mig själv som någon form av utbildare i alla fall. Jag vill utbilda, föreläsa och/eller undervisa. Detta behöver inte nödvändigtvis ske i skolan, det skulle lika gärna kunna vara på ett företag.

Eftersom jag inte har en tydlig bild av vad jag vill jobba i framtiden så ser jag till att testa på allt möjligt under studietiden. Detta kan ske via olika föreningar och uppdrag som dyker upp. Det som är så spännande är att jag har hittat aktiviteter som jag från början varit skeptisk till, men som visat sig vara guld värt i efterhand. Att jobba på arbetsmarknadsmässan, Armada är ett sådant exempel. Så mitt arbetsliv kommer säkert se likadant ut som mitt studentliv. Jag vill testa på lite allt möjligt och hoppas på ett varierande, utmanande yrkesliv där jag känner att jag och min omgivning kan utvecklas tillsammans.

Läs mer

Civilingenjör och lärare 300 hp

Hjälpte denna sida dig?
Tack för din åsikt!
Innehållsansvarig:KTH:s studentrekrytering
Tillhör: Utbildning
Senast ändrad: 2019-10-31