Oscar, Civilingenjör och lärare 300 hp

Oscar studerar Civilingenjör och lärare 300 hp. I sin studentintervju berättar han om sig själv, sin utbildning och hur det är att vara student på KTH.

Namn: Oscar
Ålder: 22 år
Utbildning: Civilingenjör och lärare 300 hp
Från: Falun

Kontakta Oscar

Vem är du?
Jag heter Oscar är 22 år och läser mitt tredje år på utbildningen Civilingenjör och lärare, med inriktning informations- och kommunikationsteknik. I folkmun kallas ofta inriktningen CL data, eftersom vi samläser med civilingenjörsprogrammet Datateknik.

Jag kommer ursprungligen från residensstaden Falun med dalmål och falu rödfärg på vartannat hus. Jag läste naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet och studerade även en termin i Lund innan jag fann utbildningen jag nu läser. Innan det begav sig till huvudstaden hann jag även med att jobba en termin i väntan på att ansökan skulle öppna för KTH. Att jag vågade hoppa av mitt program i Lund och börja den något okända utbildningen CL på KTH är ett av de bästa beslut jag tagit. Jag trivs hur bra som helst!

Berätta om din väg till KTH!
Redan på högstadiet visste jag vad jag ville bli civilingenjör, även fast jag knappt visste vad det innebar. Så efter att jag tog studenten från naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet började jag direkt studera till civilingenjör i Lund. Redan under första terminen märkte jag dock att det var roligare att lära ut matematik än att lära sig ekonomi och juridik i skolan. Jag började därför se mig omkring på internet om fanns något sätt att kombinera civilingenjörsutbildningen med pedagogik, och det var då jag fann utbildningen Civilingenjör och lärare på KTH. Jag beslutade mig för att avsluta mina studier i Lund och flytta hem till Falun igen, där jag jobbade en termin innan jag började på KTH.

De ämnen som tidigare lockat mig till programmet i Lund fick nu istället vara en hobby. Jag hade inget boende när jag flyttade till Stockholm utan fick bo runt hos gymnasiekompisar ungefär en månad innan jag fick något eget. Men boende kan lösas snabbare än så om man inte är lika kräsen som jag. Så var inte rädda att söka en utbildning på KTH. Blir det inte som du tänkt kan du alltid göra som jag och byta, samtidigt som du får värdefulla erfarenheter längs vägen.

Hur är din utbildning?
Det som utmärker utbildningen Civilingenjör och lärare är att vi både får kunskapen men också förmågan att föra den vidare. Vi blir kommunikativa civilingenjörer helt enkelt. Det är också speciellt att vi får en dubbelexamen, både som civilingenjör och som ämneslärare för gymnasiet. Detta var min största skepsis innan mina studier på KTH, att utbildningen skulle leda till att jag varken blev en riktig civilingenjör eller en riktig lärare. Men så är inte fallet, utan vi blir faktiskt båda, med två separata examensbevis i handen efter fem år.

Jag var även oroad över att antagningspoängen, som var lägre än andra KTH-utbildningar, skulle spegla utbildningens kvalitet. Men så är det förstås inte heller, utan antagningspoängen beror bara på hur populär utbildningen är. Jag är personligen väldigt nöjd med valet av utbildning och den har verkligen överträffat mina förväntningar. Studenterna, skolan och staden är alla toppen. De flesta lärarna är väldigt skickliga och det finns även många andra källor till kunskap. Det finns även gott om universitet utomlands att åka på utbyte till om man skulle vilja.

Hur upplever du studentlivet under dina studier?
Studentlivet på KTH är vad man gör det till. Det kanske låter klyschigt men det är sant. Personligen tycker jag det är väldigt skönt att kunna forma studentlivet efter egen preferens. Man har campusbubblan men samtidigt hela huvudstaden att ta del av, precis så mycket eller så lite man vill.

De första tre veckorna var det mottagningsaktiviteter nästan hela tiden, vilket var frivilligt men jag valde att gå på det mesta. Det var många nya intryck och ett utmärkt tillfälle att lära känna sitt program och vänner i klassen. Det är relativt små klasser på just CL och därav blir det en väldigt god sammanhållning och gemenskap. Det finns ingen intern konkurrens utan om man vill ha hjälp med någonting är det bara att fråga. Alla läser trots allt till lärare så man får alltid otroligt bra hjälp av klasskompisar eller äldre studenter.

Om jag ska försöka beskriva en vanlig dag på KTH så är det nog en föreläsning och en övning, där ena är kl. 10-12 och den andra kl. 13-15. Många sitter däremot kvar och pluggar vidare tillsammans kl. 15-17 för att sedan åka hem, eller i vissa fall avsluta dagen på någon pub på campus.

Vad har du för framtidsplaner?
Mina framtidsplaner har en tendens att ändras, men i nuläget är min ambition att ha en ansvarsfull och social roll inom IT på ett företag där jag får fortsätta att utvecklas. Jag vill alltså inte nödvändigtvis undervisa utan jag kommer ha god nytta av mina kommunikativa och pedagogiska färdigheter vad jag än gör ändå. Det vore däremot roligt att någon gång i livet ha en mer pedagogisk roll, som exempelvis en internutbildare på ett stort teknikföretag.

Jag är väldigt öppen för framtiden och bryr mig mer om mina arbetsuppgifter och utvecklingspotential i arbetet än vilken bransch det är. Att arbeta med ”fintech” på en bank, cybersäkerhet under jorden eller bygga robotar i en fabrik är alla helt olika men ändå fullt rimliga arbetsplatser efter examen. Det bästa med civilingenjörsyrket, särskilt utbildningen Civilingenjör och lärare, är att vi kan arbeta med i princip vad som helst. Utöver vår ämnesinriktning så utbildas vi till att lära oss otroligt snabbt med en utomordentlig problemlösningsförmåga, samtidigt som vi kan kommunicera våra lösningar och idéer till andra på ett förståeligt sätt. Med den expertisen finns det nästan inga gränser på vilken arbetsplats eller företag vi kan hamna på. Och då har jag inte ens nämnt möjligheterna inom skolvärlden, där man är oerhört eftertraktad och utan problem kan få sig en riktigt bra ingångslön.

Läs mer

Civilingenjör och lärare 300 hp

Hjälpte denna sida dig?
Tack för din åsikt!
Innehållsansvarig:KTH:s studentrekrytering
Tillhör: Utbildning
Senast ändrad: 2019-11-06