Ingenting är omöjligt. Det omöjliga tar bara lite längre tid att lyckas med

Ragnvald Løkholm Alvestad, Project Engineer på Kongsberg Devotek. Utbildning: Farkostteknik (inriktning Marina system och lättkonstruktioner)

När bestämde du dig för att satsa på en teknisk karriär?
Jag är uppväxt i norra Norge. Efter gymnasiet gjorde jag lumpen som radiooperatör inom norska marinen och fick bland annat göra FN-tjänst i Libanon. Det var en mycket speciell arbetsmiljö och en nyttig erfarenhet. Jag kom dock fram till att jag inte riktigt passade inom militären och bestämde mig istället för att satsa på en karriär inom teknikens värld.

Varför valde du att studera Farkostteknik?
Jag har alltid haft ett intresse för saker som rör på sig, i synnerhet bilar och flygplan. Farkostteknik blev därför ett givet val eftersom man har möjlighet att lära sig mer om båda sakerna under utbildningen.

Och varför sökte du till just KTH?
Det avgörande var utbildningens profil och spannet av flera farkostslag. På många andra universitet fokuserar man på enbart en farkost. Därför blev Farkostteknik på KTH ett givet val. Jag tyckte också att det var spännande att flytta utomlands för att plugga och få uppleva studentlivet utanför Norge.

Var jobbar du idag?
Jag arbetar som konsult på Kongsberg Devotek, ett norskt företag som sysslar med produktutveckling åt ett stort antal andra företag. Det innebär att jag jobbar med många olika problem och användningsområden.

Berätta mer om ditt jobb!
Konkret jobbar jag med konceptutveckling och beräkning av mekaniska prototyper för alla möjliga industrier. Från rymden till havsbotten. Just nu jobbar jag med ett projekt inom beräkning av fartygsrörelser och design av en testmaskin som vibrerar fartygets roderbultar.

Vilken är den roligaste utmaningen med ditt jobb?
Variationen i arbetsuppgifter, branscher och problem som ska lösas. Ena stunden sitter jag med en viktoptimering av en satellitkomponent och i nästa stund deltar jag i en konceptdiskussion kring framtidens gasventiler för havsbotten. Eller så gör jag någonting helt annat.

Vad är det viktigaste du har med dig från KTH ut i arbetslivet?
All träning i att lära sig saker snabbt och metodiskt är det nyttigaste rent arbetstekniskt. Jag har också med mig erfarenheter av att arbeta med många olika människor både genom kurser och mitt engagemang i studentkåren.

Hur ser framtiden ut inom ditt område?
Marknaden och konjunkturen rör sig och vi konsulter är ofta de första som märker av ändringarna. Vi är med när helt nya produkter ska tas fram men det betyder också att vi inte får några uppdrag då våra kunder ska spara pengar. Jag vet dock att min utbildning från KTH ger mig möjligheten att arbeta med nästan vad som helst. Så om framtiden för konsulter skulle se mörkare ut framöver, så får man bara gå mot en annan ljusare horisont.

Vad har du för planer på sikt?
Mina långsiktiga karriärplaner är att jobba med ledarskap och kanske starta ett eget bolag. Det vore väldigt kul att äga mina egna produkter och ha en riktig ”ingenjörslekstuga” tillsammans med andra duktiga ingenjörer.

Vilka är dina bästa tips till blivande KTH-studenter?
Ta ämnena på allvar från början och se till att du lär dig grunderna väl. Då blir fortsättningen lättare att hantera och du får en mycket bra kunskapsbas som är användbar för framtida ingenjörsutmaningar. Gå på föreläsningar, ställ frågor och försök se hur man kan omvandla teorin i verklighet. Teknik är komplicerat och svårt, men kom ihåg att ingenting är omöjligt. Det omöjliga tar bara lite längre tid att lyckas med!

Läs mer

Farkostteknik 300 hp

Hjälpte denna sida dig?
Tack för din åsikt!
Till sidans topp