Till innehåll på sidan

Adam, Farkostteknik 300 hp

Adam studerar Farkostteknik 300 hp. I sin studentintervju berättar han om sig själv, sin utbildning och hur det är att vara student på KTH. Du kan även kontakta Adam. Han har bra kunskap om alla KTH:s utbildningar och svarar gärna på dina frågor.

Adam, student på Farkostteknik 300 hp

Namn: Adam
Ålder: 22 år
Utbildning: Farkostteknik 300 hp
Från: Stockholm

Kontakta Adam

Intervju med student

Adam går Farkostteknik 300 hp och berättar hur det är att studera på KTH.

Vem är du?

– Jag heter Adam, är 22 år och pluggar mitt fjärde år på utbildningen Farkostteknik och mastersprogrammet Industrial management. Jag kommer från Stockholm, men min väg till KTH var inte särskilt rak för det. Men nu är jag här, pluggar inne på KTH Campus och trivs jättebra!

Berätta om din väg till KTH!

– Som sagt så var min väg inte särskilt rak. Min morfar gick Kemi på KTH för länge sedan så jag har alltid varit inställd på att börja KTH. Men när jag gick ut gymnasiet ville jag inte plugga vidare direkt, kände inte att det var lockande just då utan jag ville bort från Stockholm och göra något annat för ett tag. En dröm jag hade var att säsonga i Österrike. Så i väntan på vintern flyttade jag till Lappland där jag hade fått jobb på ett hotell och spenderade hösten där. När vintern kom flyttade jag till Österrike och jobbade där hela vintern och våren.

– När jag kom hem tillbaka till Stockholm var jag mer redo för att börja plugga. Jag visste dock inte exakt vad jag ville plugga. En kompis hade pratat lite om Farkostteknik och det verkade rätt intressant, men jag var inte helt övertygad. Jag har nämligen aldrig varit intresserad av bilar eller flygplan, vilket jag trodde programmet var om. Utan jag har alltid varit intresserad av ekonomi, så jag funderade en hel del på Industriell ekonomi. Jag sökte båda, men det blev Farkostteknik jag kom in på. Jag väldigt glad över det, för det har passat mig väldigt bra.

Hur är din utbildning?

– Likt alla ingenjörsutbildningar är det vi läser väldigt brett. Vi läser mycket matte och fysik, men också en del om elektronik och programmering och allting relateras till teknik runt omkring oss. I en kurs skulle vi till exempel programmera en mini-hiss för en lego figur, så att den kunde åka mellan två våningar, vilket var väldigt kul att få en uppfattning av hur det kan fungera i verkligheten. Farkostteknik ger alltså en bra förståelse för hur bland annat en bil, en hiss, en kabinbana eller en berg-och-dal-bana fungerar och kunna utveckla framtiden för dessa.

– Det roligaste med utbildningen är att du utmanas så mycket som person och känner verkligen att du växer. Och är det något som är svårt i en kurs finns det både en massa klasskamrater och lärare som alltid är redo att hjälpa till. Under studietiden går det också att åka på utbyte till ett annat land, vilket är sjukt roligt. Jag var själv i Sydney, Australien, i våras vilket var en helt otrolig upplevelse som gett mig vänner från över hela världen.

Hur upplever du studentlivet under dina studier?

– Första tiden på KTH var väldigt spännande med mottagningen som är i början. Mottagningen är massa frivilliga aktiviteter som sker inom ditt program för att lära känna dina kurskamrater. Jag var med på det jag tyckte verkade roligt, som rundvandringar, tävlingar och gasquer (fest med sittning), och det var här jag lärde känna många av dem jag umgås med idag.

– Jag hade nog haft svårt att klara av mina studier också om det inte var för mina klasskamrater och sektionen. Vi har en väldigt bra gemenskap mellan oss som pluggar Farkostteknik och går du till vår sektionslokal finns det alltid någon att fråga, prata eller umgås med. Fördelen med att plugga i Stockholm är att du kan välja om du vill ha studentlivet eller inte och jag har kompisar som valt båda.

– Jag kan tycka att det kan va skönt att vissa dagar hänga med på de aktiviteterna, t.ex. middagar och spelkvällar som händer på campus och andra dagar umgås med kompisar utanför KTH.

Vad har du för framtidsplaner?

– Under hela min utbildning har jag inte riktigt haft någon aning om vad jag vill jobba med. Det är först nu när jag närmar mig slutet som jag börjar tro att jag vill jobba med något transportmedel som förbättrar miljön, men det är ännu inte helt säkert det heller. Jag har klasskamrater som är väldigt inriktade på vad de vill jobba med, men jag har inte känt någon riktig stress i att bestämma det.

– Men jag vet att jag vill vara med och skapa förändring till det bättre och att utveckla framtiden. Något av det bästa med ett framtida yrke som ingenjör är att jag vet att det kommer vara kreativt, utvecklande och få jobba med andra människor. I mitt mastersprogram har vi till exempel fått arbeta i grupper och fundera över saker som hur 5G kan användas för att förbättra logistikbranschen, vilket har varit sjukt intressant. Så jag ser fram emot att kunna arbeta med framtidens teknik inom det område jag känner är roligast när jag går ut.

Läs mer

Farkostteknik 300 hp

Innehållsansvarig:KTH:s studentrekrytering
Tillhör: Utbildning
Senast ändrad: 2020-11-11