Martin Sandberg, Spotify

Martin Sandberg började studera till civilingenjör i Informationsteknik på KTH Kista år 2000. Idag jobbar han på Spotify och leder ett team som arbetar för att få fler att vilja betala för deras tjänst.

Hej Martin, vad har du gjort sedan du tog examen från KTH?
Parallellt med studierna startade jag en enskild firma för att kunna göra konsultknäck och tjäna lite pengar på det jag hade lärt mig. Efter att bland annat ha gjort ett uppdrag åt det sociala nätverket Lunarstorm halkade jag in på det nystartade startupföretaget Kindo i London som var ett socialt nätverk för familjer som försökte göra släktforskning enkelt och modernt. Där jobbade jag med sökmotoroptimering, analys av data samt PR – ja allt möjligt. Det var en rolig resa att vara med och bygga upp en verksamhet från scratch. När företaget sedan såldes till en konkurrent efter ett och ett halvt år hann jag äntligen skriva klart de sista tentorna och jobbade sedan inom spelbranschen där jag var så kallad Product Owner. Min roll innebar att jag ledde ett team med webbutvecklare där vi jobbade med tre affiliate-sajter inom poker. Vårt uppdrag var att förbättra sidornas sökmotorranking och genomföra tester för att förbättra konverteringen. Även om jag själv ibland gärna spelar kort med kompisar ville jag långsiktigt inte bli kvar inom spelbranschen, så när jag för snart två år sedan blev kontaktad av en person på musiktjänsten Spotify som frågade om jag ville jobba där kändes det direkt som jag blivit erbjuden mitt drömjobb!

Vad gör du på jobbet?
Jag arbetar som sagt på Spotify och är baserad i New York. Jag leder Retention/Conversion-teamet, en grupp som ansvarar för att få fler gratisanvändare att betala för musiktjänsten. Jobbet är omväxlande, jag reser ofta fram och tillbaka mellan Stockholm, London och New York och får jobba med drivna, smarta personer som brinner för vad de gör. Spotify har ett par miljoner betalande användare och att se till att detta tal växer tillräckligt snabbt och att lanseringar på nya marknader går så bra som möjligt känns både oerhört privilegierat och som en stor utmaning. Vi jobbar ganska ofta sena kvällar men har ”high-five”-ögonblick nästan varje dag. Jag skulle nog aldrig kunna vara på en vanlig “9 till 5”-arbetsplats.

Hur upplever du att behovet av IT-kompetens ser ut idag?
Behovet är stort. På Spotify anställer vi nu flera nya per dag och det finns många roliga tjänster att söka på www.spotify.com/jobs

Varför valde du att studera på KTH Kista?
Jag tillhör den första årskullen från Informationsteknikprogrammet som började år 2000. Jag har alltid varit intresserad av datorer och naturvetenskapliga ämnen men visste inte så mycket om KTH så jag åkte upp från Katrineholm för ett studiebesök. På informationsdagen under våren var det strålande solsken och jag såg IT-företagen överallt och imponerades. Den nystartade utbildningen i ett spännande Kista representerade allt som var nytt för mig under IT-bubblans mest intensiva dagar och jag kände att det var helt rätt.

Tycker du att det fanns några fördelar med att studera just i Kista?
Det jag tror skiljer utbildningarna i Kista jämfört med andra program är variationen på människor som kommer av den tvärvetenskapliga profilen. Mina klasskompisar har blivit allt ifrån hardcore-programmerare till konsulter och entreprenörer. Dessa var inte bara utmärkta labbkamrater utan har också blivit vänner för livet och gett ett nätverk i yrkeslivet som jag har och alltid kommer att ha glädje av.

Vad var det bästa med din utbildning?
Under min uppväxt var jag starkt intresserad av datorer och framför allt Internet som alltid har varit en viktig del av mitt liv. Tiden på KTH gav mig en bakgrundsförståelse och spjutspetskompetens inom detta samt gjorde mig bättre på att ingenjörsmässigt angripa olika problem. Efter en tid i arbetslivet går det inte heller att sticka under stol med hur bra det är att ha en gedigen examen på sitt CV i konkurrensen med andra. En höjdpunkt var även utbytesåret i Frankrike där jag i Grenoble läste kryptologi, matematik och datasäkerhet, träffade många sköna människor, både fransmän och andra utbytesstudenter, samt blev bättre på franska.

Vad har du med dig från utbildningstiden som du fortfarande har nytta av?
Just nu sitter jag och bygger modeller för användartillväxt och där märker jag hur matematiken vi lärde oss alltid finns i bakgrunden eller i alla fall hjälper för att kunna följa med i komplicerade resonemang. Så sent som idag skrev jag förresten ett par SQL-satser. Annars har jag inte jobbat som renprogrammerare men vuxit in i roller där jag är ”beställare” av projekt eller samarbetar på daglig basis med utvecklingsteam. Goda baskunskaper är oerhört viktigt för ömsesidig respekt med de som är experter. Samtidigt har mycket av det vi lärde oss ett annat värde än det direkta. Vissa saker på utbildningen var svåra men att ha kunnat avsluta dessa har gett en tillfredsställelse och självförtroende. Det är en stark känsla att veta att man klarar av det mesta genom att applicera systematiskt tänkande och jobba tillsammans i grupp. Ett rejält tålamod och kaffe hjälper även till.

Läs mer

Informationsteknik 300 hp

Hjälpte denna sida dig?
Tack för din åsikt!
Innehållsansvarig:KTH:s studentrekrytering
Tillhör: Utbildning
Senast ändrad: 2018-12-06