Få utbildningar har en så tydlig anknytning att direkt påverka människors hälsa

Simon, läser civilingenjörsprogrammet inom medicinsk teknik i Flemingsberg.

Varför läser du en ingenjörsutbildning?
– Jag har alltid varit intresserad av teknik, och förr var det alltid självklart att jag skulle läsa en ingenjörsutbildning. Jag gick teknik i gymnasiet, men där började jag också få intresse för annat. Matte och allt sånt kändes jobbigt och efter gymnasiet började jag plugga och jobba med media.

– När jobbet väl tog slut började jag fundera på att teknik ju alltid har varit mitt intresse, och det kändes mer värt att investera i.

Varför blev det just den här utbildningen?
– Just medicinsk teknik var inte självklart. Alla ingenjörsutbildningar syftar till att utveckla samhället och förbättra människors liv, men få utbildningar har en så tydlig anknytning att direkt påverka människors hälsa, och det kan jag inte säga nej till.

Fanns oron över matten kvar?
– Matte var inte mitt starka ämne i gymnasiet och att jag haft fyra års uppehåll tills dess att jag började på KTH gjorde att jag kände mig tio steg efter från början. Men det har fungerat rätt bra ändå. 

Hur påverkar det dig att matten inte är ditt starkaste ämne?
– Å ena sidan skärper jag mig lite mer. Efter ett och ett halvt år misslyckades jag för första gången med en kurs, men det var jag ju inte ensam om. Oavsett vilket ämne man läser kommer åtminstone någon ha det tufft. Man är inte så ensam som ibland tror. I övrigt har jag haft lätt i utbildningen.

Vad tycker du om att plugga i Flemingsberg?
– Huset vi är i är något av bästa med utbildningen. Vi inte behöva sitta i dragiga salar med äckliga toaletter. Det är ett nytt fräscht hus med massor av studieplatser. I stan får man slåss om det mer.

Har du tankar just nu vad vill jobba med?
– Jag vet inte. Förhoppningsvis något relaterat till medicinsk teknik, men det finns ju så mycket. Jag trodde att det skulle vara en liten värld, men jag har svårt att bestämma mig om jag ska inrikta mig mer mot data- eller bildbehandling, eller om jag vill gå mer mot sälj. Eller projektledare. Eller specialisera mig mot bioteknikhållet. Det är två månader till jag måste välja kurser att specialisera mig på, så det får nog bli magkänslan som avgör.

Kände du att du kastade dig in i något helt nytt när du valde utbildning?
– Jag hade väl en företagsekonomikurs sedan tidigare, men annars inte så mycket. Lite ellära också från barnsben eftersom min pappa är utbildad elektriker. Sedan var kursen väldigt teoretisk, men att koppla kablar så att allt fungerade kändes naturligt.

Kan du peka på någon faktor som kan ha varit avgörande för ditt val av utbildning?
– Jag valde mellan produktdesign, maskinteknik, och den här utbildningen. Jag har väl haft lite kontakt med vården personligen också. Jag opererades för en kraniemissbildning som var ganska allvarlig när jag var 15 år, och då fick jag mycket kontakt med diagnostisk utrustning. Det är fascinerande hur man kan se in i kroppen och hur tekniken på kort tid utvecklas.

Svängde det för dig där i valet av utbildning?
– Det har nog absolut varit avgörande. Kanske hade jag valt detta ändå. Det är också givande att ha vänner som jobbar inom vården så att jag på den vägen får veta olika saker.

Hur gick valet mellan högskoleingenjör och civilingenjör?
– Det var svårt, men jag tänkte att om jag ändå ska köra så gör jag det ordentligt. Det var lättare hitta argument för civilingenjör för min del. Enda alternativen för mig för högskolingenjör var att det är en kortare utbildning, medan jag skulle kunna göra mer saker med en civilingenjörsutbildning.

– Sedan låter fem år kanske som mycket, men jag vet att när man är mitt i någonting känns det inte så långt. Tiden går fort. Det har redan gått ett och ett halvt år nu. Det är inte ens en tredjedel av hela utbildningen, men det känns som att jag snart är klar. Jag får redan panik över vad jag ska göra efter examen - tänkt då de som går högskoleingenjörer och nästan är klara.

Läs mer

Medicinsk teknik 300 hp

Hjälpte denna sida dig?
Tack för din åsikt!
Innehållsansvarig:KTH:s studentrekrytering
Tillhör: Utbildning
Senast ändrad: 2018-12-17