Det roligaste med mitt jobb är att få vara med och förändra världen till det bättre, på riktigt!

Sofia Svanteson, designstrateg och grundare av Ocean Observations. Utbildning: Medieteknik (inriktning Människa – datorinteraktion)

Hur såg din väg till KTH ut?
Den var ganska oväntad för mig. Jag läste naturvetenskaplig linje på gymnasiet men var trött på matten när jag slutade. Därför trodde jag aldrig att jag skulle läsa en utbildning med fokus på matte. Men så fick jag ett stipendium till ett universitet i USA, så siffrorna hängde med ett tag till. Och när jag flyttade hem igen kändes det inte helt främmande att läsa på KTH. De avgörande faktorerna var att jag ville bo i Stockholm och att en civilingenjörsutbildning kan leda till vad som helst.

Varför valde du Medieteknik?
Helt ärligt så sökte jag till Konstfack först, men kom inte in. Då började jag fundera på hur jag kunde kombinera mitt intresse för design med det digitala. Jag insåg att det fanns möjligheter för detta på KTH och hoppades att jag skulle hitta rätt under studietiden. Idag är jag väldigt glad för att det blev som det blev, Medieteknik med fokus på människa – datorinteraktion.

Vad gör du just nu?
En större del av min tid ägnar jag åt att jobba som designstrateg på Ocean Observations, en digital designbyrå som jag grundat. Mitt uppdrag som designstrateg innebär att jag hjälper våra kunder att definiera problem i deras verksamheter och kundrelationer. Och att sedan ta fram strategier för hur digitala tjänster kan lösa problemen på ett meningsfullt och konkurrenskraftigt sätt. Vid sidan om mitt jobb som designstrateg är jag även styrelsemedlem i Interactive Institute, ett experimentellt forskningsinstitut inom IT. Jag är också medlem i regeringens digitaliseringskommissions expertgrupp. Att ingå i expertgruppen innebär att jag ger råd till kommissionen som i sin tur arbetar för att Sverige ska bli bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter.

Hur kan en dag på jobbet se ut?
Väldigt olika, men många arbetsdagar innehåller en kombination av olika interna ”brainstorms” där vi jobbar med våra egna processer och metoder till workshops med kunder och användare. Under dessa ”brainstorms” tittar vi på problemställningar och designar koncept som vi tror kan lösa problemen. Vissa dagar kan jag också vara ute hos kund. Exempelvis på en avdelning på Karolinska sjukhuset för att testa prototyper. Jag håller även någon form av extern föreläsning i stort sett varje månad.

Vad är det viktigaste du har med dig från KTH ut i arbetslivet?
Problemlösning och att försöka titta på en situation från flera olika synvinklar.

Vilken är den roligaste utmaningen med ditt jobb?
Att få vara med och förändra världen till det bättre, på riktigt! Just nu jobbar Ocean Observations tillsammans med Karolinska Institutet i ett projekt som ska förbättra vården för kroniskt sjuka. Det är en oerhört viktig fråga med tanke på att många människor lider i onödan samtidigt som statens vårdkostnader är väldigt höga. Med hjälp av nya digitala tjänster som stödjer medborgarna utifrån deras behov kan vi exempelvis få ned sjukskrivningar och användande av kostsamma mediciner.

Jobbar du med några fler spännande projekt just nu?
Ja, vi jobbar även med en ny svensk start-up (QuizRR) som vi hjälper att designa ett digitalt verktyg som ska utbilda bengaliska textilarbetare i deras rättigheter. Det är en mycket viktig förändring som påverkar människor långt utanför Bangladesh gränser. Det känns otroligt spännande och givande att få vara med i dessa förändringsprocesser.

Varför tycker du att fler ska välja ingenjörsyrket?
Utbildningarna på KTH är breda och du har en bra grund att stå på. Det innebär otroligt många möjligheter. Ett bra råd är att utnyttja exjobbet och se till att ha funderat igenom vad du tror att du vill jobba med. Om du formulerar en tydlig beskrivning blir det lättare att hitta rätt miljö för exjobbet. Jag vill också slå ett slag för att söka kurser i entreprenörskap om du har en dröm om att bygga något eget.

Har du några fler bra tips till blivande KTH-studenter?
Ha inte panik om du inte vet exakt vad du vill jobba med från dag ett. Det finns väldigt många spännande spår och kurser på KTH och under 4,5 år hinner du fundera både en och två gånger på vad du egentligen vill göra. Känn efter vad du brinner för och gå den vägen, allting blir så mycket roligare om du gör något du tror på och är nyfiken inför.

Hur ser de framtida karriärmöjligheterna ut inom ditt område?
Väldigt ljusa! Det behövs fler experter som kan designa framtidens digitala tjänster på ett meningsfullt sätt. Om du vill satsa på en karriär som entreprenör kan du göra i stort sett vad som helst, särskilt om du har fokus på problemlösning, digital design och affärsstrategi. Vill du hellre ha en anställning är interaktionsdesigner ett framtidsyrke. I synnerhet eftersom vi kommer att fortsätta få fler och fler digitala tjänster och system i vårt samhälle. Dessa tjänster måste ständigt designas och utvecklas utifrån användarnas behov, situation och motiv.

Vad har du själv för framtidsplaner?
Jag har drivit ett konsultbolag i 13 år nu, så nästa bolag blir kanske ett produktbolag. Men jag vill absolut fortsätta som entreprenör.

Läs mer

Medieteknik 300 hp

Hjälpte denna sida dig?
Tack för din åsikt!
Innehållsansvarig:KTH:s studentrekrytering
Tillhör: Utbildning
Senast ändrad: 2018-12-12