Det bästa från två världar

Hösten 2019 startar KTH en ny kombinerad utbildning som leder fram till både en högskoleingenjörsexamen och en ämneslärarexamen. Det är ett unikt program där man får dubbla karriärmöjligheter och kan jobba inom både skola och näringsliv. Sandra Tibbelin är programansvarig för det nya programmet och hon ser ett stort behov av den nya kombinerade utbildningen. För oavsett vilket område man väljer att arbeta inom är efterfrågan på lärare och ingenjörer stor.

Berätta hur du hamnat här som ny programansvarig på KTH?
– Det började med att jag gick ett Tekniskt basår, efter det blev det Teknisk fysik och sedan licentiatexamen inom Medicinsk teknik, allt här på KTH. Under tiden som doktorand hade jag en del föreläsningar och labbar med studenterna och kom då i kontakt med lärarrollen. Det var riktigt roligt, till och med så roligt att jag ville fortsätta prova på läraryrket. Jag jobbade därför ett halvår på en skola i Stockholm och undervisade i matte och NO-ämnen på högstadiet. Det gav mersmak så jag gick en kompletterande pedagogisk utbildning för att få en ämneslärarexamen och jobbade därefter under två år som lärare på högstadiet. Nu är cirkeln sluten och jag är tillbaka på KTH. Dels som programansvarig för den nya utbildningen, dels som lärare.

Kan du beskriva hur utbildningen är upplagd?
– I princip kan man säga att utbildningen är i tre delar. De första två åren läser man kurser mot högskoleingenjörsexamen som exempelvis matematik, mekanik, programmering, maskinteknik, energiteknik, marknadsföring, design och produktutveckling med cad.

"Jag är övertygad om att denna utbildning skapar både bättre lärare och bättre ingenjörer"

Under det tredje året läser man kurser mot lärarexamen. Exempel på kurser är planering, bedömning och betygsättning, kommunikation, ledarskap och design av lärande. Under den perioden gör man även praktik på en skola. Det sista året avslutar man högskoleingenjörsdelen med kurser som styroch reglerteknik, matematik, produktframtagning och slutligen gör man sitt examensarbete. På så sätt får man ihop en dubbel examen på förhållandevis kort tid.

Vad kan man jobba med efter utbildningen?
– Just nu är det brist på både ingenjörer och lärare så det är en bra utbildning oavsett vad man tänker jobba med senare i livet. Utbildningen ger behörighet att undervisa på högstadiet men med en dubbelexamen får du möjligheten att kunna växla mellan olika yrkesroller och du kan arbeta både inom näringsliv och skola.

Berätta mer om fördelen med en dubbelexamen?
– Dubbelexamen öppnar upp världens möjligheter eftersom du kan arbeta som ingenjör ett tag och lärare ett tag. I båda rollerna har man en fördel av att ha jobbat i den andra rollen också. Jag är övertygad om att denna utbildning skapar både bättre lärare och bättre ingenjörer. Att en ingenjör har pedagogiska kunskaper är en viktig egenskap för att kunna förklara komplexa saker på ett enkelt sätt. Tänk vilken skillnad det kan bli om fler ingenjörer lär sig att tala lätt och ledigt inför större folksamlingar och skolklasser. Det behövs lite show i skolan. Som ingenjör och lärare måste man fånga elevernas intresse och visa att teknik är både roligt och intressant. Den kombinationen tror jag blir oslagbar.

För mer information och kontakt

Läs mer

Ämneslärarutbildning med inriktning mot teknik, årskurs 7-9, 270 hp

Hjälpte denna sida dig?
Tack för din åsikt!
Innehållsansvarig:KTH:s studentrekrytering
Tillhör: Utbildning
Senast ändrad: 2019-01-29