Utbildningen gav mig självförtroende och trygghet

Maria Adeen, E-2003, läste till dataingenjör vid KTH Haninge och arbetar idag som verksamhetsanalytiker på Försäkringskassan IT. Ett arbete som hon beskriver befinner sig i gränslandet mellan verksamheten och IT.

Maria Adeen på Försäkringskassan IT

Hej Maria, när bestämde du dig för att plugga till ingenjör?
På 90-talet kom internet igång på allvar och det var det som väckte mitt intresse. Min önskan var att jobba med webbutveckling. Jag hade även funderingar kring arkitektyrket och kom in på arkitektutbildningen men eftersom arbetsmarknaden för arkitekter inte såg lika lysande ut så föll valet på datateknik.

Har du studerat någonting annat?
Jag studerade på juristlinjen ett år på Stockholms universitet men insåg att det inte var rätt inriktning för mig. Sen började jag mina studier på KTH med att gå tekniskt basår 1998.

Varför valde du just datateknik på KTH Haninge?
Det fanns en stor efterfrågan på datateknisk kompetens och webbprogrammering var lockande. Arbetsmarknaden såg då väldigt ljus ut och de nyutexaminerade ingenjörerna kunde välja och vraka bland roliga och välbetalda jobb.

Vad har du gjort sedan du tog examen från KTH?
När jag blev färdig dataingenjör så hade ”IT-bubblan” spruckit och det fanns inte några IT-jobb att söka längre. Jag funderade hur jag ändå skulle kunna få användning av min utbildning och sökte jobb som systemförvaltare på Riksförsäkringsverket. Det fanns ett stort behov av att ha personer på verksamhetssidan ”som kunde prata med IT”. Jag har sedan dess arbetat i gränslandet mellan verksamhet och IT i olika roller.

Vad arbetar du med idag?
Just nu jobbar jag som verksamhetsanalytiker på Försäkringskassan IT. Som verksamhetsanalytiker är jag med i inledningen av större utvecklingsprojekt och leder verksamhetsanalys med syftet att få fram verksamhetens krav och behov på IT-utveckling.

Hur kan en dag på jobbet se ut?
Mitt jobb är väldigt varierat och består av en del projektledningsarbete, hålla workshop, genomföra intervjuer, analysera/utreda och skriva slutrapport/dokument.

En dag på jobbet kan till exempel vara att leda en heldags-workshop med en grupp om cirka åtta personer där vi arbetar med att ta fram krav och behov för en kommande IT-utveckling. Dagen därpå brukar vara vikt för dokumentation, analys och återkoppling till workshopdeltagarna. 

Vad är den roligaste utmaningen med ditt jobb?
Det roligaste med mitt jobb är att det är så varierande. Man blir aldrig färdiglärd, det går hela tiden att utveckla sig själv och de metoder som vi arbetar med.

Hur upplever du att behovet av datakompetens ser ut idag?
Idag känns det som att det är en mycket stor efterfrågan på datakompetens inte minst inom det område som jag själv arbetar inom, det vill säga i gränslandet mellan IT och verksamhet.

Vad var det bästa med din utbildning?
Under utbildningstiden tyckte jag att programmeringskurserna var roligast och höll hög klass så jag tyckte att det var lite tråkigt att jag inte fick fortsätta med det yrkesmässigt. Jag har även känt att utbildningen haft en hög status hos arbetsgivare.

Vad har du med dig från utbildningstiden som du fortfarande har nytta av?
Efter så här lång tid så har det hunnit hända så mycket i IT-världen och kunskaper åldras men det jag har med mig är ändå ett självförtroende och en trygghet i att jag hela tiden kan lära mig och ta till mig nya kunskaper med min utbildning som grund.

Vad är ditt bästa minne från studietiden på KTH?
Jag var småbarnsförälder under studietiden så studentlivet var ganska stillsamt för mig. Men jag kommer ihåg att jag tyckte att phösarna var väldigt underhållande och beundransvärda när de stod och mötte upp oss vid pendeltågsstationen varje morgon under mottagningsperioden.

Läs mer

Datateknik 180 hp, Kista
Datateknik 180 hp, Flemingsberg

Hjälpte denna sida dig?
Tack för din åsikt!
Innehållsansvarig:KTH:s studentrekrytering
Tillhör: Utbildning
Senast ändrad: 2017-10-30