Våra studenter kommer att få jobba med Sveriges främsta företag

På tre år blir du redo att handgripligt lösa tekniska problem i industrin. Dina arbetsuppgifter kommer att handla om att hålla igång produktionen och göra den mer hållbar. Underhåll är en mångmiljardkostnad för industrin som behöver fler praktiska underhållsingenjörer.

Intervju med programansvarig lärare

Gabriel Montgomery är vice programansvarig. Här ger han inblick i den okända sektorn industriunderhåll.

Det här programmet är ganska nytt, varför startades det?

– Här är några siffror som beskriver underhållets betydelse. 55 miljarder kronor investeras i att modernisera och bygga ut svensk industri varje år. De existerande industriernas oplanerade underhåll kostar 177 miljarder om året. Det behövs många underhållsingenjörer.

Varför ska man utbilda sig i produktionsunderhåll, flyttas inte industriproduktion till låglöneländer?

– Den trenden har avtagit. Scania, till exempel, ser ett värde i att industrin finns i så kallade högkunskapsländer. Astra Zeneca har precis nyinvesterat i en anläggning i Södertälje. Företagen vill inte heller ha för långa transporter mellan tillverkning och kunder. Det är inte hållbart.

Varför tycker du att en ska bli underhållsingenjör på KTH i Södertälje?

– Här finns det bra möjligheter att praktisera hos toppmodern industri. Tio procent av hela Sveriges export kommer från Södertälje.

– Vi har också professorer på institutionen som verkligen kan hållbar produktion. En stor del av industriunderhållet handlar om att ställa om till hållbara produktionssätt. Du får alltså efterfrågad kunskap och erfarenhet.

Vem tycker du ska söka?

– Jag tror att du ska tycka om handgriplig teknisk problemlösning. När jag ser våra studenter i årskurs två få utmaningar och uppgifter förklarade för sig ställer de direkt frågor och sätter full fart med att lösa problemet.
Föredrar du att ta i grejerna och inte bara sitta på kontoret och administrera, så ska du söka det här programmet. En kan säga att det är ett modernt hantverk.

Kan du ge exempel på en uppgift för en underhållsingenjör?

– Om någon maskin som använd i produktionen går sönder, kan hela produktionen stå still vilket såklart kostar stora pengar. Då behövs det en konkret, praktisk och handgriplig lösning av en underhållsingenjör för att fixa det.

Är du nöjd med mångfalden på de som söker?  

– Antalet tjejer ökar. Men vi skulle gärna vilja ha fler. I övrigt har vi nästan hela världen representerade i varje kurs. Vi har också olika åldrar och bakgrund. Hälften av studenterna har erfarenhet från arbete i industrin som de gärna delar.

Vad tror du studenterna tycker är svårast?

– Jag vet att matte, statistik och tekniska grundämnen är svårast. Vi jobbar för att bli bättre på att hjälpa studenterna över de här trösklarna.

– Vi utvecklar våra pedagogiska metoder. Vi hittar också former för att stötta inför omtentor.

Vad tror du de tycker är roligast?

– Att lyssna på gästföreläsare och att göra besök hos industrin. Det blir roligare att komma hem och jobba med problemen då. Och jobba i verkstaden såklart; där har vi bland annat en trampbilsverkstad och 3D printrar att göra prototyper med, till exempel. För ett tag sen fick KTH Södertälje ett uppdrag från Electrolux att göra en robotdammsugare som klarar att dammsuga i trappor. Sånt är spännande.

Ni samarbetar nära Scania och Astra Zeneca i Södertälje, finns det någon risk med det?

– Det är inte bra om studenterna tror att de bara kan börja jobba i de företagen. Så är det inte. Vi jobbar med att öka antalet företag som vi samarbetar med. Fler är på väg in.

Vad vill du att dina studenter ska minnas, säg 15 år efter examen?

– Jag önskar att de säger att de var redo att jobba direkt efter examen. Att de fick en bra bas, en verktygslåda och ett språk som gjorde att de snabbt kom igång med intressanta arbetsuppgifter.  

Läs mer

Industriell teknik och produktionsunderhåll 180 hp

Hjälpte denna sida dig?
Tack för din åsikt!
Innehållsansvarig:KTH:s studentrekrytering
Tillhör: Utbildning
Senast ändrad: 2020-01-17