- Relevanta begrepp från sannolikhetsteori och parameteruppskattning
- Introduktion till syntesproblem och generativa modeller
- Principer för syntes kontra klassifikation
- Regressionsmodeller kontra probabilistiska modeller
- Mål med, och utvärdering av, syntesmodeller
- Blandningstäthetsnätverk (Mixture density networks, MDNs)
- Autoregression och stora språkmodeller (LLM)
- Normaliserade flödesmodeller (Normalising flows)
- Variationella autokodare (Variational autoencoders, VAEs)
- Diffusionsmodeller och flödesmatchning
- Generativa motståndarnätverk (Generative adversarial networks, GANs)
- Subjektiv utvärdering
- Hybridmetoder
- Nya rön inom fältet
- Etiska aspekter av generativ AI
DD2601 Djupa generativa modeller och syntes 7,5 hp

Information per kursomgång
Information för HT 2025 Start 2025-08-25 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-08-25 - 2025-10-24
- Perioder
HT 2025: P1 (7.5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
50363
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Max: 50
- Målgrupp
- Sökbar för alla masterprogram under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan DD2601 (HT 2025–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenterna kunna:
- karakterisera syntesproblem, djupa generativa metoder och deras tillämpningar
- särskilja olika mål, prestationsmått och vanliga problem med generativ modellering
- beskriva förhållandet mellan djupa generativa modeller och regressionsbaserade me-toder
- träna och förbättra djupa generativa modeller på olika datamängder
- utvärdera generativa modeller objektivt och subjektivt
- diskutera etiska aspekter av särskild relevans för generativ AI
för att
- på ett omdömesgillt sätt kunna använda djupa generativa modeller för att lösa pro-blem inom industri och/eller akademi.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kunskaper i djupinlärning, 6 hp, motsvarande slutförd kurs DD2424/DD2437.
Aktivt deltagande i DD2424/DD2437 vars slutexamination ännu inte är Ladokrapporterad jämställs med slutförd kurs.
Kunskaper och färdigheter i programmering, 6 hp, motsvarande slutförd kurs DD1337/DD1310-DD1319/DD1321/DD1331/ DD100N/ID1018.
Kunskaper i flervariabelanalys, 7,5 hp, motsvarande slutförd kurs SF1626/SF1674.
Kunskaper i sannolikhetslära och statistik, 6 hp, motsvarande slutförd kurs SF1910-SF1924/SF1935.
Rekommenderade förkunskaper
Vänligen se den engelska kurshemsidan eftersom kursen ges på engelska.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- LAB1 - Digitala inlämningsuppgifter med muntliga förståelsefrågor, 7,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Övrig information
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex