- Transformationer, belysningsmodeller, rendering, animation, bestämning av synliga ytor, procedurala generationsalgoritmer.
- Metoder för människa-datorinteraktion för interaktiv datorgrafik.
- Interaktiva tillämpningar utvecklade med hjälp av grafikprogrambibliotek, realtids-spelmotorer och 3D-modelleringsprogram.
- Projekt enligt studentens eget val för att fördjupa kunskapen inom ett specifikt område av datorgrafik och interaktion.
DH2323 Datorgrafik med interaktion 6,0 hp

En fortsättningskurs i datalogi som ger en bred introduktion till datorgrafik och interaktion.
Information per kursomgång
Information för VT 2026 dgi26 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2026-03-16 - 2026-06-01
- Perioder
VT 2026: P4 (6 hp)
- Studietakt
33%
- Anmälningskod
60226
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Sökbar för studenter från årskurs 3 och för studenter antagna på ett masterprogram under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan DH2323 (VT 2026–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenterna kunna
- förklara och programmera viktiga algoritmer för datorgrafik, såsom transformationer, belysningsmodeller och renderingstekniker
- välja, motivera och använda ett lämpligt programmeringsspråk (t.ex. C++, Javascript, Python, Rust), grafikprogrambibliotek (t.ex. Vulkan, OpenGL), spelmotor (som Unity3D, Godot, eller Unreal) och/eller en modelleringstillämpning (t.ex. Blender eller Maya) för att skapa 3D-objekt, miljöer och visualiseringar
- utveckla en specifikation för ett problem eller design inom datorgrafik och interaktion, och sedan bygga en lösning och visualisera resultaten
i syfte att kunna välja, programmera och använda programvaruplattformar för att skapa sofistikerade moderna datorgrafikstillämpningar.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kunskaper och färdigheter i programmering, 6 hp, motsvarande slutförd kurs DD1337/DD1310-DD1319/DD1321/DD1331/DD1333/DD100N/ID1018/ID1022.
Rekommenderade förkunskaper
DD1320 Tillämpad datalogi eller motsvarande och DH2320 Introduktion till visualisering och datorgrafik
Kurslitteratur
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- LABA - Laborationer, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- PROA - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Övrig information
Endast en av kurserna DH2323 Datorgrafik med interaktion och DH2640 Grafik och interaktionsprogrammering får räknas med i examen.
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex