Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

DH2323 Datorgrafik med interaktion 6,0 hp

En fortsättningskurs i datalogi som ger en bred introduktion till datorgrafik och interaktion.

Information per kursomgång

Termin

Information för VT 2026 dgi26 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2026-03-16 - 2026-06-01
Perioder

VT 2026: P4 (6 hp)

Studietakt

33%

Anmälningskod

60226

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Sökbar för studenter från årskurs 3 och för studenter antagna på ett masterprogram under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan DH2323 (VT 2026–)
Rubriker med innehåll från kursplan DH2323 (VT 2026–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Transformationer, belysningsmodeller, rendering, animation, bestämning av synliga ytor, procedurala generationsalgoritmer.
  • Metoder för människa-datorinteraktion för interaktiv datorgrafik.
  • Interaktiva tillämpningar utvecklade med hjälp av grafikprogrambibliotek, realtids-spelmotorer och 3D-modelleringsprogram.
  • Projekt enligt studentens eget val för att fördjupa kunskapen inom ett specifikt område av datorgrafik och interaktion.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenterna kunna

  • förklara och programmera viktiga algoritmer för datorgrafik, såsom transformationer, belysningsmodeller och renderingstekniker
  • välja, motivera och använda ett lämpligt programmeringsspråk (t.ex. C++, Javascript, Python, Rust), grafikprogrambibliotek (t.ex. Vulkan, OpenGL), spelmotor (som Unity3D, Godot, eller Unreal) och/eller en modelleringstillämpning (t.ex. Blender eller Maya) för att skapa 3D-objekt, miljöer och visualiseringar
  • utveckla en specifikation för ett problem eller design inom datorgrafik och interaktion, och sedan bygga en lösning och visualisera resultaten

i syfte att kunna välja, programmera och använda programvaruplattformar för att skapa sofistikerade moderna datorgrafikstillämpningar.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Kunskaper och färdigheter i programmering, 6 hp, motsvarande slutförd kurs DD1337/DD1310-DD1319/DD1321/DD1331/DD1333/DD100N/ID1018/ID1022.

Rekommenderade förkunskaper

DD1320 Tillämpad datalogi eller motsvarande och DH2320 Introduktion till visualisering och datorgrafik

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • LABA - Laborationer, 3,0 hp, betygsskala: P, F
  • PROA - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Datalogi och datateknik, Informationsteknik, Informations- och kommunikationsteknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Övrig information

Endast en av kurserna DH2323 Datorgrafik med interaktion och DH2640 Grafik och interaktionsprogrammering får räknas med i examen.

I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex