- Hållbar människa-datorinteraktion (S-HCI)
- Hållbar interaktionsdesign
- IKT för hållbar utveckling (ICT4S)
- Hållbar Medieproduktion
- Service Design
- Livscykelanalys (LCA)
- Systemtänkande (och modellering)
- Miljöpsykologi
- Hur man kommunicerar hållbarhet
DM2720 Hållbar Informations- och kommunikationsteknik (IKT) i praktiken 7,5 hp

Information per kursomgång
Information för VT 2026 Start 2026-01-13 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2026-01-13 - 2026-03-13
- Perioder
VT 2026: P3 (7.5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
60282
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Min: 20
- Målgrupp
- Sökbar för alla program från årskurs 3 och för studenter antagna på ett masterprogram under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan DM2720 (VT 2020–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- orientera sig bland konkreta analytiska verktyg och teorier som näringslivet och andra organisationer efterfrågar av den hållbara data/medieteknikingenjören
- förklara översiktligt hur man kan tillämpa valda verktyg i näringslivet och andra organisationer
- beskriva hur data- och medieteknikrelaterade organisationer jobbar med hållbarhetsrelaterade frågor idag
- kritiskt värdera/utvärdera projekt i termer av ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet
- relatera dessa praktiska kunskaper till kunskaps- och forskningsfronten inom IKT och hållbarhet.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Slutförd kurs i hållbar utveckling motsvarande DM2573/AG1814/AG1815.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 7,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Obligatorisk närvaro förekommer.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Övrig information
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex