Historisk överblick.
Incitament för miljövänliga fordon.
Allmänna principer för elektrisk traktion. Drag- och bromskraft. Effektbehov och energiförbrukning.
Principiell uppbyggnad av konventionella lätta och tunga vägfordon.
Framdrivnings- och hjälpsystem för elektriska och hybrida vägfordon.
Traktionsfordon: elektriska drivsystem, transformatorer och omvandlare, styrning och reglering samt den mekaniska transmissionen.
Banmatning: lik- och växelströmssystem, effektöverföringsförmåga, kontaktledningssystem, överspänningar, nätåterverkan samt elektromagnetisk kompatibilitet.
Utvecklingstrender.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- redogöra för grundläggande systemtekniska aspekter för elektriska transportsystem såsom gångmotstånd, dragkraft, adhesion, effektbehov och energiförbrukning
- beräkna dragkraftsbehov, effekt, acceleration o.dyl. för väg- och spårfordon
- redogöra för de viktigaste elektriska drivsystemen för väg- och spårfordon
- göra överslagsmässiga beräkningar av spänningar, strömmar och effekter i motordrifter för elektriska transportsystem
- redogöra för grundläggande hybridtopologier, deras arbetssätt och huvudkomponenter
- skapa och tillämpa modeller för elektriska och hybrida fordon för att analysera deras egenskaper
- redogöra för funktionsprincipen hos energilagrande komponenter såsom batteri och superkondensator, samt beräkna deras grundläggande egenskaper
- beskriva uppbyggnaden av elektriska banmatningssystem, både med lik- och växelström
- beräkna effektöverföringsförmågan för olika banmatningssystem
- beskriva bakgrunden till elektromagnetiska störningar i elektriska transportsystem
i syfte att få en bred inblick i elektriska transportsystem, både för väg- och spårfordon.