Kursen består av tre möten. Det första fokuserar på kommunikationsteori för övertygande tal, konferensföredrag och postrar. Vid det andra mötet spelar studenterna in ett eget övertygande tal. Inspelningen upprepas vid det tredje mötet, då studenterna också presenterar och kritiserar sitt egen och varandras bidrag.
FLS3105 Presentationsteknik för forskare 2,0 hp
Att kunna presentera sin forskning till olika målgrupper, både inom och utanför universitetsvärlden, är en viktig färdighet för forskare. På den här kursen får du som forskare eller doktorand vid KTH de redskap du behöver för att skapa effektiva, tydliga och målgruppsanpassade presentationer.
OBS! Till den här kursen anmäler du dig via formuläret på kursens hemsida. ITM-skolan sköter sedan antagningen.
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
VT 2024 Start 2024-05-15 programstuderande
Anmälningskod
45016
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Få insikt i hur man effektivt kommunicerar vetenskaplig forskning till olika målgrupper
Kunna tillämpa grundprinciper för vetenskaplig kommunikation vid presentationer för specialiserade och icke specialiserade åhörare.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Rekommenderad litteratur:
Dennis Meredith, Explaining Research: How to reach key audiences to advance your work. Oxford University Press, 2010.
Michael Alley, The Craft of Scientific Presentations. Springer, 2003.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Ett kort övertalande tal ("elevator pitch") för en forskningsidé, inriktad mot icke-specialister
En kort presentation av en forskningsstudie, riktad mot andra forskare
Analys av en annan students presentation
Övriga krav för slutbetyg
Samtliga examinationsmoment avklarade, obligatorisk närvaro.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.