Ickelinjära differentialsystem, Periodiska lösningar, Lyapunov-teori för stabilitet, Stabilitet för invarianta mängder och modellreduktion, Kontrollerbarhet och observerbarhet för ickelinjära system, Återkopplingsstabilitet, Spårning och reglering, samt eventuellt ytterligare ämnen.
FSF3862 Olinjära system, analys och styrning 7,5 hp
Information för forskarstuderande om när kursen ges
Vårtermin 2019
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
VT 2024 Start 2024-01-16 programstuderande
Anmälningskod
60809
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Grundläggande förståelse på olinjära system.
Kursen ger en överblick på olinjära styrsystem som presenteras ur aspekten av matematisk systemteori. Vi diskuterar analys och syntes i kusen, som passar bäst de studenterna som vill ha en grundläggande förståelse på olinjära system. ämnen som kommer att täckas inkluderar periodiska lösningar, Lyapunov stabilitet, styrbarhet, observerbarhet, stabilisering och utsignal reglering.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Doktorander inom tillämpad matematik, robotik och system.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Kompendiet.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- HEM1 - Hemuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- TENH - Hemtentamen, 6,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Inlämningsuppgift och tenta.
Övriga krav för slutbetyg
Godkända inlämningar och tenta.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.