Föreläsningarna behandlar grundläggande principer för kromatografi och elektrofores samt en genomgång av ett antal av de viktigaste metoderna som kapillärgaskromatografi, HPLC, kapillärelektrofores, superkritisk vätskekromatografi och masspektrometri. I detta sammanhang behandlas också specifika instrumentella aspekter, provupparbetning, optimering av separationer och problemlösning. Litteraturstudie av ett aktuellt avsnitt inom separationsvetenskapen ingår, där bl a internet och databaser används för inhämtande av information.
KD2030 Analytiska separationsmetoder 6,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagd
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan KD2030 (HT 2007–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter fullgjord kurs ska studenten kunna
• förklara de grundläggande principerna för gaskromatografi, vätskekromatografi, kapillärelektrofores och masspektrometri mm
• beskriva de olika metoderna som används inom respektive teknik och de olika instrumentella varianter som förekommer tex vad gäller injektion och detektion
• definiera och jämföra olika metoder
• välja teknik/metod för specifika analysproblem och motivera valen
• beskriva olika provupparbetningstekniker och avgöra när och hur dessa bör användas
• föreslå och förklara hur metodutveckling och optimering av de i kursen behandlade teknikerna kan utföras
• utnyttja ovanstående kunskaper för att sammanställa information från vetenskapliga publikationer rörande en separationsteknik eller ett separationsproblem
• presentera litteraturstudien i en skriftlig rapport och en muntlig presentation inför övriga studenter på kursen
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
1. Tre års studier vid Kemiteknik på KTH eller motsvarande.
2. Kursen KD2010 Analytisk kemi (6 p) förutsätts vara väl inhämtad.
Kurslitteratur
Quantitative Chemical Analysis, D.C. Harris, 7ed, ISBN 9780716776949
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift/Seminarium, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Övriga krav för slutbetyg
1. Muntlig tentamen på grundval av föreläsningskursen och läromedel (TEN1; 3 hp)
2. Skriftlig och muntlig redovisning av litteraturstudien (3 hp).
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Utbildningsnivå
Övrig information
Fr o m läsåret 2010/2011 ersätts kursen KD2030 av kursen KD2330.
Ersätter 3B1122