Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LH200V Grundläggande kommunikations- och undervisningslära (GKU) 3,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan LH200V (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Att vara en ny undervisningsassistent eller lärare inom den högre utbildningen, kräver medvetenhet om flera aspekter kring undervisning och lärande. Man ska kunna aktivera och motivera sina studenter, beskriva sitt ämne på ett förståeligt sätt, ha en förmåga att värdera sina studenters förståelse och kunna veta delar av studenternas förkunskaper. Vidare behöver man ofta kunna ge vägledande råd till studenter vid övning, handledning och andra samtalsformer med studenterna. Allt detta kräver, eller kan förbättras av, förberedelse, praktik, reflektion och kunskapsinhämtning, tillsammans med att dela erfarenheter och idéer med andra, vilket denna kurs har som syfte att stödja.

Lärandemål

Visa en förmåga att tillämpa grundläggande begrepp, material och metoder, samt villkor för, undervisning och lärande inom högre utbildning

Presentera och förklara ämnen och utföra aktiverande uppgifter inom det egna kunskapsområdet

Ge och ta emot återkoppling, med fokus på att analysera, utvärdera och utveckla undervisning och lärande

Ur en vetenskaplig studie välja ut det mest intresanta samt presentera detta på ett lärfokuserat och intresseväckande sätt

Studera ett utvalt område i ett fältarbete, samt analysera och relatera detta till den egna undervisningspraktiken

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Bain, K., What the best college teachers do. 2004

Boken delas ut vid första kursträffen.

Artiklar, länkar, filmer m.m. distribueras via Bilda. Tillgång till Bilda ges ca en vecka innan kursstart.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examination i kursen är muntliga presentationer, fältarbete och skriftliga hemuppgifter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Margareta Bergman, margberg@kth.se

Övrig information

För doktorander gäller kurskoden FLH3000