Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LH238U Digitalt lärande i högre utbildning 4,5 hp

Kursen syftar till att bidra till universitetslärares utveckling av färdigheter och förmågor att analysera, planera, skapa, genomföra och utvärdera lärande och undervisning i en digital utbildningsmiljö..

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2025 Start 2025-08-25 uppdragsutbildning

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-08-25 - 2026-01-12
Perioder

HT 2025: P2 (2.5 hp), P1 (2 hp)

Studietakt

17%

Anmälningskod

50580

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Uppdragsutbildning
Planerade schemamoduler
[object Object]
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LH238U (HT 2023–)
Rubriker med innehåll från kursplan LH238U (HT 2023–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Huvudsakliga teman för kursen är:

Grundläggande teoretiska perspektiv om lärande och undervisning i digitala miljöer.

Design och organisering av nätbaserade kurser.

Undervisnings- och lärandeaktiviteter med stöd av digitala verktyg.

Bedömning och examination med stöd av digitala verktyg.

Nätbaserade undervisningsformer och lärarrollen i en digital utbildningsmiljö.

Lärandemål

Kursen syftar till att bidra till universitetslärares utveckling av färdigheter och förmågor att analysera, planera, skapa, genomföra och utvärdera lärande och undervisning i en digitalutbildningsmiljö.

Efter godkänd kurs ska deltagaren kunna:

Beskriva och tillämpa centrala begrepp, teorier och metoder inom digitalt lärande i relation till den egna undervisningspraktiken.

Skapa lärandeaktiviteter och uppgifter för bedömning med digitala verktyg.

Reflektera över hur digitalisering påverkar förutsättningarna för den egna undervisningen, studenters lärande och den egna lärarrollen på kort och lång sikt.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • SEM1 - Seminarier, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • PROA - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Avancerad nivå