Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LS1497 Japanska för ingenjörer - fördjupad kommunikativ kompetens 7,5 hp

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för HT 2025 Start 2025-08-25 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-08-25 - 2026-01-12
Perioder

HT 2025: P1 (4 hp), P2 (3.5 hp)

Studietakt

25%

Anmälningskod

50780

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Min: 15

Målgrupp
Öppen för alla program under förutsättning att kursen kan ingå i programmet
Planerade schemamoduler
[object Object]
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LS1497 (HT 2025–)
Rubriker med innehåll från kursplan LS1497 (HT 2025–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Repetition och fördjupning av de grundläggande färdigheterna i japanska med fokus på läsförståelse, hörförståelse och muntlig kommunikation i vardagliga och yrkesrelaterade situationer och ämnen, såsom hållbarhetsfrågor. Utveckling av en positiv och självförtroendegivande attityd till språkinlärning.

Diskussion av interkulturella aspekter, bl.a. akademisk- och arbetskultur, som förbereder för kommunikation och arbete i internationella arbetsmiljöer.

Lärandemål

Efter fullgjord kurs skall studenten kunna:

1. Utrycka förståelse för information och enkla frågor i långsamt och tydligt tal samt enkla instruktioner som inkluderar ordförråd som ofta används inom ens teknikområde.

2. Utrycka förståelse för instruktioner som ges i enkel vardaglig korrespondens.

3. hålla en muntlig presentation om ett bekant ämne, såsom sina erfarenheter och planer relaterade till ens ingenjörsområde.

4. Med förberedelser kortfattat beskriva föremål, erfarenheter, observationer och planer relaterade till ens ingenjörsområde.

5. skriva enkla texter om rutinmässiga händelser på universitet/arbete.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

A1.2-nivå i japanska enligt GERS framework, till exempel kursen Japanska för ingenjörer – grundläggande kommunikation fortsättning.

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • LEXA - Löpande examination, 7,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Samtliga examinationsmoment godkända.

75 % närvarokrav

Examinator

Ingen information tillagd

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Grundnivå