Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LS2601 Global kompetens 3,0 hp

Kursen är tredje och sista steget i KTH:s Certifikat för global kompetens (CGC) där det första steget är kursen LS1600 Interkulturell kompetens och det andra steget innebär minst 8 veckor av interkulturella aktiviteter, såsom virtuella eller fysiska utbytesstudier, Minor Field Studies (MFS), KTH Field Studies, internationella examensarbeten, praktik utomlands eller aktiviteter inom "internationalisering på hemmaplan", där internationella studenter kan räkna sin tid i Sverige.

För mer information: www.kth.se/globalcompetence

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för HT 2025 CGC programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-10-27 - 2026-01-12
Perioder

HT 2025: P2 (3 hp)

Studietakt

17%

Anmälningskod

50907

Undervisningsform

Distans Kvällstid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Min: 20

Målgrupp
Valbar för alla studenter under förutsättning att kursen kan ingå i programmet Kursen är lämplig för inresande
Planerade schemamoduler
[object Object]
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LS2601 (HT 2025–)
Rubriker med innehåll från kursplan LS2601 (HT 2025–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen bygger vidare på LS1601 Interkulturell kompetens och studenternas egna erfarenheter från den utlandsvistelse, interkulturella praktik eller liknande som tillsammans med LS1601 utgör förkunskapskrav. Kursen är utformad för att hjälpa deltagarna vidareutveckla de färdigheter som behövs för att kommunicera och arbeta framgångsrikt i interkulturella sammanhang, både i fysiska och virtuella professionella och teknikintensiva miljöer. 

  • Kursen ger en fördjupad och i teori och erfarenhet grundad förståelse av hur personlig och kulturell variation och mångfald påverkar förståelse, känslor, beslutsfattande, kommunikation och lagarbete.

  • Vi undersöker strategier och metoder för att i teknikintensiva miljöer stärka interkulturell förståelse och interaktion i syfte att värdesätta och dra nytta av personliga och kulturella skillnader på ett konstruktivt, kreativt och etiskt sätt.

  •  Kursen tar upp globalt medborgarskap, hållbar utveckling, ledarskap i fysiska och virtuella professionella och teknikintensiva miljöer, samt konflikthantering.

  • Dokumentation, reflektion och redovisning av interkulturella erfarenheter och lärande tas upp som ett steg i personlig och professionell utveckling, med koppling till anställningsbarhet.

  • Kursen ges på engelska och drar medvetet nytta av KTH:s mångfald.

Lärandemål

Efter godkänd kurs förväntas du som student kunna:

1.Redovisa en på teori och erfarenhet grundad förståelse av hur personlig och kulturell variation och mångfald påverkar förståelse, känslor, beslutsfattande, kommunikation och lagarbete.

2.Arbeta konstruktivt, kreativt, etiskt och lösningsorienterat med kritiska interkulturella situationer relaterade till multidisciplinärt och interkulturellt lagarbete och ledarskap i fysiska och virtuella professionella och teknikintensiva miljöer.

3.Kritiskt reflektera kring hur interkulturell kompetens länkar till personlig och organisatoriska värdegrunder, globalt medborgarskap och hållbar utveckling.

4.Redovisa systematiskt dokumenterade och kritiskt reflekterande beskrivningar av personliga interkulturella erfarenheter och lärande relevanta för ditt framtida yrkesliv.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Avklarad LS1601 följd av godkända och avslutade utbytesstudier, utlandspraktik, Minor Field Studies eller motsvarande aktivitet i Sverige eller utomlands.

För internationella studenter i Sverige: avklarad LS1601.

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • LEXA - Löpande examination, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Samtliga examinerande moment godkända.

Examinator

Ingen information tillagd

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Avancerad nivå