Kursen behandlar lärande och undervisning i kemi och fysik på gymnasieskolan utifrån aktuella styrdokument samt relevant ämnesdidaktisk forskning. Kursen behandlar även skolämnenas karaktär och särart samt ungdomars utveckling och lärande. Hur undervisning kan organiseras med hjälp av undersökande arbetssätt, både med och utan stöd av tekniska hjälpmedel, som t.ex. informations- och kommunikationsteknik (IKT), behandlas i relation till ämnesdidaktisk forskning, elevers lärande och beprövad erfarenhet.
LT1080 Naturvetenskapsämnenas didaktik 6,0 hp

Information per kursomgång
Information för HT 2025 Start 2025-08-25 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-08-25 - 2026-01-12
- Perioder
HT 2025: P1 (4 hp), P2 (2 hp)
- Studietakt
17%
- Anmälningskod
51766
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- CLGYM MAFY & MAKE åk 2
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LT1080 (HT 2025–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
1. tolka och diskutera kurs- och ämnesplaner i naturvetenskapliga ämnen
2. diskutera skillnader och likheter i kunskapssyn mellan naturvetenskapliga och tekniska ämnen
3. diskutera olika lärandemiljöers förutsättningar för undervisning i naturvetenskapliga ämnen utifrån styrdokument och ämnesdidaktisk forskning
4. diskutera elevers kunskapsutveckling i naturvetenskapliga undervisningsämnen utifrån den kunskapsprogression som beskrivs i styrdokumenten
5. planera ett undervisningsmoment i kemi eller fysik med inslag av undersökande arbetssätt för en given elevgrupp
6. redogöra för och motivera hur olika tekniska hjälpmedel kan stödja ungdomars lärande i fysik och/eller kemi
7. redogöra för, diskutera och problematisera specifikt innehåll med fokus på hållbar utveckling i kemi- och/eller fysikundervisningen
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Minst 7,5 hp inom utbildningsvetenskap.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- SEM1 - Seminarier om naturvetenskapsämnenas didaktik, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Skriftlig tentamen, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.