Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

MH2504 Industriella metallurgiska processer 6,0 hp

Teknologerna får lösa ett verkligt industriellt problem under en fältövning på upp till två veckor.

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2025 Start 2025-10-27 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-10-27 - 2026-01-12
Perioder

HT 2025: P2 (6 hp)

Studietakt

33%

Anmälningskod

50034

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Min: 10

Målgrupp
Sökbar för TTMVM2. Valfri för alla program under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.
Planerade schemamoduler
[object Object]
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan MH2504 (HT 2020–)
Rubriker med innehåll från kursplan MH2504 (HT 2020–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen består av ett projekt som syftar till att ge fördjupad förståelse av ett område inom materialvetenskap, förbättrad projektlednings- och kommunikationsförmåga och praktiska förmågor inom materialvetenskap.

De olika projekten behandlar olika områden och aspekter av materialvetenskap. Den vetenskapliga kvaliteten av ett projekt ingår endast till en mindre del av bedömningen. Kursen och bedömningen av projektet fokuserar på projektledning, kommunikation och aspekter som beräkningar, simuleringar, experiment och fältundersökningar.

En lista över lämpliga projekt presenteras i början av kursen. Projektarbetet genomförs i grupper om 2-3 studenter, men kan även genomföras individuellt. Studenter kan även föreslå ett eget projekt men kursansvarig ska då godkänna detta. Varje projekt ska ha en handledare från KTH som stöd för projektarbetet, om projektet inte redan har en handledare tilldelar kursansvarig en handledare.

Alla projekt ska generera:

  • En projektplan som har godkänts handledaren efter en muntlig redovisning av densamma

  • Regelbundna möten mellan studenten och handledaren, i genomsnitt en timme per vecka

  • En skriftlig teknisk rapport / forskningsrapport, innefattande;

  • Introduktion / mål med projektet

  • Litteraturstudie / Bakgrund

  • Experiment / Metod (beräkningar, simuleringar, fältundersökningar)

  • Resultat

  • Diskussion, SlutsatserAnalys av resultat

  • Referenser av använda arbeten

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

·       Utforma en detaljerad och utförlig projektplan

·       Genomföra ett projekt för att uppnå ett angivet forskningsmål

·       Skriv en forskningsrapport samt muntligt presentera forskningsresultat

·       Utförligt kunna diskutera hur forskningsprojektet bidrar till att lösa angivna forskningsmål

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Goda kunskaper inom materialdesign, innefattande termodynamik, fasdiagram och diffusion av högpresterande material.

Goda kunskaper inom användande av simuleringsmjukvaror (t.ex. Thermo-Calc, Dictra, Matlab).

Goda kunskaper i tillämpningen av termodynamiska teorier och om grundläggande aspekterna och fenomenen som är väsentliga för att förstå metallurgiska processer.

Rekommenderade förkunskaper

MH2049 Avancerad kurs i processvetenskap

MH2048 Avancerad kurs i materialdesign

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PRO1 - Projekt, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Utbildningsnivå

Avancerad nivå