- Kortsiktig optimering genom bidragskalkyl och linjär programmering
 - Fördelning av indirekta kostnader m h a självkostnadskalkyl och ABC-kalkyl
 - Investeringskalkyler
 - Avvikelsehantering m h a standardkostadsanalys och Earned Value
 - Livscykelanalys
 - Externredovisningens regelramverk
 - Hållbarhetslagen, GRI-indikatorer och intressentinvolvering
 
ML1330 Industriell hållbar ekonomistyrning 7,5 hp

Information per kursomgång
Information för HT 2025 Start 2025-08-25 programstuderande
- Studielokalisering
 KTH Campus
- Varaktighet
 - 2025-08-25 - 2025-10-24
 - Perioder
 HT 2025: P1 (7.5 hp)
- Studietakt
 50%
- Anmälningskod
 51803
- Undervisningsform
 Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
 Svenska
- Kurs-PM
 - Kurs-PM är inte publicerat
 - Antal platser
 Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
 - Även okej att läsa för TIMAS SIOD år 3
 - Planerade schemamoduler
 - [object Object]
 - Schema
 - Del av program
 - Ingen information tillagd
 
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan ML1330 (HT 2023–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs skall studenten kunna:
- Formulera, välja och lösa olika avancerade företagsekonomiska kalkyler; t ex kortsiktig optimering, fördelning av indirekta kostnader, investeringsbedömning, avvikelseanalys eller resultatanalys
 - Redogöra för livscykelanalys(LCA) som metod samt att kunna argumentera för när denna är lämplig att använda
 - Redogöra för hur hållbarhetsaspekter inom industriell produktion relaterar till industriföretags verksamhet och sätt att redovisa
 
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
- Kunskaper i företagsekonomiska kalkyler, 7,5 hp motsvarande kurs ML1030
 
Kurslitteratur
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- TENA - Skriftlig tentamen, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
 - LABA - Laborationer, 1,0 hp, betygsskala: P, F
 - SEM1 - Seminarier, 1,5 hp, betygsskala: P, F
 
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator far medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
 - Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
 - Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.