Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

A42O2A Orientering; Arkitekturens teknik, teori och historia 4:2 3,0 hp

Introduktion

Orienteringskursen består av en serie föreläsningar och seminariepresentationer relaterade till arkitektoniska frågor, analytiska metoder och designmetoder. Alla studenter producerar material för en examenering. Kursen har två uppgifter, en individuell och en gruppuppgift.

Normkritiska perspektiv på platsanalys och representation

Som arkitekt har du möjlighet att arbeta pedagogiskt med dina färdigheter och skapa dialog och interaktion med intressenter genom din designprocess. Detta handlar inte i första hand om att utbilda intressenter utan om att erbjuda verktyg för deltagarna att kunna uttrycka sina erfarenheter och förstå sin livsmiljö. Som arkitekturpedagog strävar du efter att öka medvetenheten bland medborgarna om den byggda miljön, arkitektur, urbanism och hållbar utveckling. Kunskap inom dessa områden gör det möjligt för medborgarna att göra sina röster hörda och påverka de politiska, ekonomiska och sociala strategier som formar deras städer och deras miljö.

Det är dock lika viktigt att vända processen och att utveckla metoder genom vilka du, som arkitekt, lär dig av intressenter och värdesätter den specifika kunskap och de erfarenheter som artikuleras av andra. Denna process kräver att du kan reflektera kritiskt över din egen position – som expert, men också personligen, vem du är, varifrån du kommer, vilka normer och fördomar du kan bära med dig till situationen – och att känna igen andra positioner – inklusive positioner utanför normen. Vad kan vara mest "vanligt" eller värderas som "normalt" i det givna sammanhanget? Vad kanske inte har beaktats? Vilka blinda fläckar kan du själv ha?

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för VT 2026 Start 2026-01-13 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2026-01-13 - 2026-03-13
Perioder

VT 2026: P3 (3 hp)

Studietakt

25%

Anmälningskod

60090

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Antal platser

Min: 5

Målgrupp
Endast för ARKIT åk 4 och TARKM åk 1  samt utbytesstudenter som kommer inom ett utbytesprogram inom ARKIT.
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan A42O2A (VT 2023–)
Rubriker med innehåll från kursplan A42O2A (VT 2023–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursupplägg

Kursbeskrivning

För att utveckla dina färdigheter att känna igen och inkludera både dina egna och andras specifika mångfalder av positioner och variationer inom och bortom normativa uppfattningar om plats kommer du i den här kursen att introduceras till specifika forsknings- och designpraktiker relaterade till barns rättigheter och FN:s konvention om barnets rättigheter, om rumslig tillgänglighet i relation till kognitiva funktionsnedsättningar, om uppfattningar om könsdiskriminering och rasism inom arkitektur, samt om feministisk konst- och designpraktik.

Du kommer att arbeta individuellt och i grupper med två uppgifter. Den individuella uppgiften ger dig möjlighet att sammanfatta och reflektera över ett urval av specifika positioner och perspektiv. I gruppuppgiften kommer du tillsammans med dina kollegor att genomföra en platsanalys på en tilldelad plats. Du förväntas producera en representation av platsen som inkluderar och artikulerar en mängd olika positioner som du har studerat i din individuella uppgift och som du finner relevanta för på platsen.

Presentationerna kommer att presenteras för hela kursen och diskuteras i blandade kollegor under den sista kursdagen.

Kursen är baserad på föreläsningar, seminarier, materialproduktion och en slutpresentation.

Kursinnehåll

Kursen består av en serie föreläsningar och seminarier relaterade till arkitektoniska frågeställningar. Alla studenter ska producera material och sedan presentera vid slutseminarium.

Lärandemål

  • analysera begrepp, artefakter eller processer inom arkitektur och stadsbyggnad med forskningsanknutna verktyg och metoder.
  • kunna argumentera för och presentera upptäckter och resultat med stöd av text, bild, gestaltningsarbete och/eller prototyper
  • Med stöd av text och i diskussion kunna presentera kritiska analyser av teoretiska texter inom arkitektur och stadsbyggnad.
  • Ha utvecklat sin förmåga att med stöd av text eller i diskussion kunna reflektera kring hållbarhetsaspekter på kursinnehållet
  • Ha utvecklat sin förmåga att med stöd av text eller i diskussion kunna reflektera kring det egna lärandet

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Kandidatexamen inom området arkitektur, eller ett utbildningsprogram som liknar KTH Arkitektutbildningens grundnivå (180hp).

Rekommenderade förkunskaper

Kandidatexamen inom området arkitektur, eller motsvarande utbildningsnivå.

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • MOM1 - Moment 1, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Övriga krav för slutbetyg

En förutsättning för examination är 80% närvaro och aktivt deltagande vid föreläsningar, seminarier och andra kursaktiviteter samt godkända uppgifter.

Särskilda kompletteringsregler gäller. Kompletteringsreglerna finns tillgängliga på programwebben.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Arkitektur

Utbildningsnivå

Avancerad nivå