Kursen har en tvärvetenskaplig karaktär för att kunna ge en allmän orientering om olika globala frågor, utvecklingsländer och ”emerging markets”. Vidare skall kursen ge en ökad medvetenhet om uländernas relationer till omvärlden och om hur valet av tekniska lösningar påverkar utveckling. För att bättre kunna förstå dagens samhälle inleds kursen med en historisk tillbakablick och betydelsen av det koloniala arvet.. Vidare diskuteras globala processer vad gäller tex fattigdom, miljö, vatten, hälsa, gender, handel mfl områden, samt sambandet mellan utveckling och globalisering.
AE1705 U-landskunskap, Globala frågor, samhälle och teknik 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2022
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursens syfte är att inspirera och att ge en allmänn orientering om den historiska utvecklingen och om ekonomuska, sociala och politiska förhållanden i olika utvecklingsländer samt diskutera viktiga globala frågor.
Efter kursen skall deltagarna kunna:
Beskriva hur historiska, politiska, ekonomiska och sociala strukturer främjar respektive hindrar en positiv utveckling både nationellt, regionalt som globalt.
Beskriva globaliseringens roll i utvecklingen samt biståndets betydelse.
Beskriva, problematisera och diskutera vad som driver utveckling, hot och möjligheter.
Identifiera och tillämpa de kunskaper vilka är till nytta vid internationellt arbete i Sverige eller utomlands.
Planera, genomföra och redovisa ett självständigt arbete (uppsats och muntlig presentation).
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet till högskolestudier
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Kurslitteraturen anslås på kursens hemsida innan kursstart. Materialet består bla av informationsmaterial och artiklar från Sida, EU, FN, Världsbanken mfl organisation och olika forskare samt material som delas ut i samband med föreläsningarna.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- ANN1 - Närvaro, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- INL1 - Inlämningsuppgift, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- PRO1 - Projektarbete, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- SEM1 - Seminarium, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
ANN1 - 75% närvaro, 1 hp, betygsskala: P, F
INL1 - Inlämningsuppgift, 2,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
PRO1 - Projektarbete, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
SEM1 - Muntlig presentation/Seminarium, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Övriga krav för slutbetyg
För betyget godkänd erfordras minst 75 % närvaro (NÄR1; 1 hp), inlämningsuppgift (INL1; 2hp), samt att projektarbetet fullgörs (PRO1; 3 hp) och redovisas vid ett seminarium (SEM1; 1,5 hp).
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
Kursen är en kvällskurs där externa föreläsare från olika myndigheter, företag och organisationer kommer och delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter. Kursen ges på tisdagskvällar mellan 18.00 – 20.30.