Kursen knyter ihop och introducerar grundläggande begrepp inom områdena ekosystemberoende och miljörättvisa – två perspektiv som ofta förbises i policy och planering. I kursen illustreras och diskuteras den ekologiska resursbas som behövs för att understödja urbana strukturer och en konsumtionsintensiv livsstil samt hur naturresurser och negativ miljöpåverkan fördelas mellan olika grupper i samhället. Under kursen diskuteras också strategier för hållbar, rättvis och inkluderande naturresursanvändning och potentialer för att främja miljörättvisa i planering och miljöteknik.
AG2803 Ecosystem Support and Environmental Justice 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagd
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AG2803 (HT 2020–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
1. Översiktligt kunna beskriva de historiska rötterna till forskningsfältet och rörelsen "miljörättvisa " och diskutera vad begreppet innebär i dag
2. Ingående kunna förklara vad "ekosystemberoende" innebär
3. Kunna diskutera och exemplifiera hur urbana och västerländska samhällen är beroende av och påverkar socioekologiska system lokalt och globalt
4. Kunna reflektera över hur miljörättvisa och ekosystemberoende är relaterade och hur dessa diskurser förhåller sig till andra hållbarhetsdiskurser
5. Kunna utvärdera verkliga fall genom att tillämpa teorier om miljörättvisa och ekosystemberoende och utveckla förslag på hur en mer socioekologisk rättvis planering/ miljöteknik kan implementeras samt reflektera över förutsättningarna för detta
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
3 års universitetsstudier inom samhällsplanering, regional planering, arkitektur, teknik eller samhällsvetenskap. Dokumenterade kunskaper i engelska B eller motsvarande (TOEFL, IELTS t.ex.).
Kurslitteratur
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- SEM1 - Seminar, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- LIT2 - Literature Assignment, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- PRO1 - Project work, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
LIT2: Individuell litteraturuppgift baserad på kurslitteraturen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, Fx, F
PRO1: Projektarbete om planering med ekosystemberoende och miljörättvise-perspektiv samt en individuell reflekterande text, 4 poäng, betygsskala: A, B, C, D, E, Fx, F
SEM1: Seminarier där centrala begrepp och litteratur diskuteras, 0,5 hp, betygsskala G, U
Slutbetyget beräknas som ett avrundat, vägt genomsnitt av LIT2 och PRO1, där PRO1 har vikt 4 och LIT2 har vikt 3.
Övriga krav för slutbetyg
Berygskriterier specificeras för varje kursomgång
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Övrig information
Kursen ersätts av AL2503 läsårsplan för THSSM och TMHIM fr. o. m HT20