AK2017 Introduktionskurs i forskningsetik 3,0 hp
Kortbeskrivning i KOPPS (SV)
Grundläggande kurs om etiska aspekter på forskning.
Denna introduktionskurs i forskningsetik täcker de huvudsakliga forskningsetiska problemen och begreppen, såsom autonomi och informerat samtycke, forskningsfusk, forskarens ansvar för forskningens konsekvenser, och etiska teoriers relevans för forskningsetiken. Forskningsetiska koder som t ex Helsingforsdeklarationen introduceras och diskuteras.
Efter fullbordad kurs ska studenten kunna identifiera och beskriva vanliga forskningsetiska problem och analysera problemen med hänsynstagande till empiriska faktorer. Dessutom ska studenten kunna föreslå lösningar på problemen och motivera de föreslagna lösningarna med hjälp av grundläggande etiska principer. Kursen ges i två inriktningar, nämligen för studenter inom 1) naturvetenskap och ingenjörsvetenskap respektive 2) samhällsvetenskap och humaniora. Inriktning väljs i samråd med lärare vid kursstart.
Undervisningen består preliminärt av sex föreläsningar/seminarier.Kursen ges på engelska.
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
Anmälningskod
50048
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Denna introduktionskurs i forskningsetik täcker de huvudsakliga forskningsetiska problemen och begreppen, såsom autonomi och informerat samtycke, forskningsfusk, forskarens ansvar för forskningens konsekvenser, och etiska teoriers relevans för forskningsetiken. Forskningsetiska koder som exempelvis Helsingforsdeklarationen introduceras och diskuteras.
Kursen erbjuds till studentgrupper inom naturvetenskap och ingenjörsvetenskap samt samhällsvetenskap och humaniora. Viss undervisning är gemensam, medan annan undervisning ges separat för de olika studentgrupperna.
Kursen ges under förutsättning att minst 5 studerande tackar ja till erbjuden plats. Om färre studenter tackar ja finns möjligheten att i samråd med läraren omvandla kursen till läskurs.
Lärandemål
Efter kursen ska den studerande kunna identifiera och beskriva vanliga forskningsetiska problem, analysera problemen så att relevanta empiriska faktorer dras in och diskuteras, samt kunna ge förslag till lösning av problemen och kunna motivera denna lösning med hjälp av etiska grundprinciper.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Högskolestudier inom naturvetenskap/teknik motsvarande 120 hp, samt engelska B.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Kurslitteratur anslås på kursens hemsida senast fyra veckor innan kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- DELA - Deltagande/seminariedeltagande, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- INLA - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Fullgjort deltagande och godkänd inlämningsuppgift.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Möjlig påbyggnad: AK2018 Fortsättningskurs i forskningsetik 7,5 hp.
Kontaktperson
Övrig information
Kursen ges under förutsättning att minst 5 studerande tackar ja till erbjuden plats.
Om flera programstuderande söker än det angivna maxantalet för kursomgången kan urval göras bland de programstuderande enligt principen om förtur till den som klarat av flera hp inom sitt utbildningsprogram.