Kursen består av fyra moment.
- Tekniken och styrdokumenten (3 hp). Teknikämnets styrdokument detaljgranskas och tolkas. Deras innehåll jämförs med bland annat tidigare varianter, etablerade undervisningspraktiker, tekniken i gymnasieskolan, teknikämnen i andra länder. Stor vikt läggs vid hur man kan tolka begreppet teknik och vad som gör teknikämnet speciellt.
- Praktiskt och experimentellt arbete i ämnet teknik (6 hp). Utgående från kurs- och arbetsplaner studeras hur man kan arbeta praktiskt och experimentellt och varför man skall göra det. Både väl beprövade och moderna tekniska lösningar behandlas. Deltagarna tar fram egna experiment och studerar andras.
- Bedömning och betygsättning i ämnet teknik (3 hp). Teknik är ett ämne där eleverna förväntas få kunskaper och färdigheter av vitt skilda slag. Att göra en samlad bedömning av detta kräver goda kunskaper och en genomtänkt plan. Bedömning handlar inte bara om betygsättning, utan även i hög grad om sådant som kontinuerlig utvärdering, individuella utvecklingsplaner.
- Teknikdidaktisk fördjupning (3 hp). Detta moment ger möjlighet att studera någon frågeställning från de tidigare momenten genom att relatera det till lärandeteori, teknikfilosofi, utbildningshistoria eller liknande. Fördjupningsarbetet bör vara kopplat till den egna undervisningen.
