Huvuddelen av kursen består av reklektionsseminarier i årskursöverskridande smågrupper. Du tillhör samma grupp alla tre år du går kursen. Varje grupp leds av en mentor som är lärare i programmet. Seminarierna ska utveckla din kunskap om datateknikprogrammet, studieteknik och jobbet som civilingenjör. Du ska bli bättre på självreglerat lärande, som är nyckeln till riktigt framgångsrika studier. Det handlar om att själv planera tiden effektivt, studera effektivt och skaffa motivation. Du kommer vid varje seminarium att få tillfälle att reflektera över dina studier och din utbildning. Utnyttja dessa tillfällen! Seminarierna kan gå till på olika sätt. Normalt kommer en del av tiden att ägnas åt diskussioner i smågrupper och en del av tiden till diskussioner i hela gruppen. Seminarierna kommer huvudsakligen att vara promenadseminarier.
I period 2 i årskurs 1 görs ett etikmoment som leds av lärare från avdelningen för filosofi på KTH. Två föreläsningar sätter dig in i vad etik innebär och vad en datateknikingenjör kan stöta på för etiska frågeställningar. Sedan får du tillämpa kunskaperna och skriva en egen etikessä, som kamratgranskas, och delta i en etikgruppövning.
I period 3-4 i årskurs 2 görs ett datorhistoriamoment som leds av lärare från avdelningen för historiska studier på KTH. Två föreläsningar sätter dig in i området och visar hur en datorhistorisk uppsats utformas. Ett quiz examinerar datalogihistoriakunskaperna. Därefter ska ett datorhistoriaprojekt utföras i grupper om fyra personer. Det kamratgranskas och redovisas med en uppsats och en muntlig presentation.
Utöver detta finns en uppsättning frivilliga aktiviteter i kursen, såsom en inledande föreläsning varje läsår, valinformation, kvartssamtal, studiebesök, visning av konsten på KTH, alumnföreläsningar och programkollegier.
För detaljerad planering med datum se kursöversikten i kursrummet. I början av vårterminen läggs vårens datum in i kursöversikten. Varje nytt läsår används ett nytt kursrum i kursen.