DH2413 Avancerad grafik och interaktion 9,0 hp

Advanced Graphics and Interaction

En avancerad kurs i datalogi med inriktning på avancerad datorgrafik och interaktion.

  • Utbildningsnivå

    Avancerad nivå
  • Kursnivå (A-D)

    D
  • Huvudområde

    Datalogi och datateknik
    Informationsteknik
  • Betygsskala

    A, B, C, D, E, FX, F

Kurstillfällen/kursomgångar

HT16 SAP för fristående studerande

  • Perioder

    HT16 P1 (3,0 hp), P2 (6,0 hp)

  • Anmälningskod

    50008

  • Kursen startar

    2016 vecka: 36

  • Kursen slutar

    2017 vecka: 3

  • Undervisningsspråk

    Engelska

  • Campus

    KTH Campus

  • Antal föreläsningar

    16 (preliminärt)

  • Antal övningar

  • Undervisningstid

    Dagtid

  • Undervisningsform

    Normal

  • Antal platser

    Ingen begränsning

  • Kursansvarig

    Mario Romero Vega <marior@kth.se>

  • Målgrupp

    Fristående kurs studenter från SAP-program.

HT16 agi16 för programstuderande

Lärandemål

Ni ska efter kursen kunna

  • förklara begrepp och använda metoder inom ett antal områden såsom lokala och globala belysningsmodeller, textureringstekniker, perceptuella aspekter på datorgrafik och virtuella miljöer,
  • använda en modellerare av typ Maya för att bygga 3D-objekt med egen medvetet gjord skissad förlaga, samt att bearbeta polygoner och texturer,
  • använda ett programbibliotek av typ OpenGL för att ta in objekt från en modellerare och sedan förse scenen med specialeffekter av typ speglingar,
  • skriva en översiktsartikel inom något delområde av datorgrafik genom att leta rätt på och läsa artiklar från källor av typ SIGGRAPH-konferensen,
  • förklara och värdera artiklar inom delområdet,
  • bygga någon enkel fördjupningstillämpning inom något eget valt delområde av datorgrafik, såsom ray tracing, radiosity, animering, specialaffekter av typ partikelsystem/rök, jämförelser av programvaror, programmering av hårdvara för grafik etc.,
  • självständigt tillämpa vedertagna metoder för avancerad grafik och interaktion,
  • delta i utvecklingen av nya metoder för avancerad grafik och interaktion.

Kursens huvudsakliga innehåll

Animering: Olika metoder för att beskriva animering, objektorientering och begränsningar (constraints) för animering, verktyg för att bygga animering. Successiva övergångar mellan bilder (morphing).

Rendering: Texturavbildning, olika metoder och principer för att skapa fotorealistiska bilder, såsom strålföljning, strålningsmetoden (radiosity), fotonavbildning och fraktala metoder.

3D-interaktion, virtuell verklighet (VR) och visualisering: Olika modeller för 3D-interaktion, utrustning för 3D och VR, möjligheter och begränsningar med VR, metoder och verktyg. Visualisering.

Multimodala gränssnitt: Flera samtidiga moder vid interaktion, ljudgränssnitt, haptik.

Perception: det mänskliga synsystemet, färg, perceptionsanpassad grafik

Laborationer: VR, haptik, animering, rendering. Fördjupningsuppgift efter eget val.´

Dessutom fördjupning inom eget valt område inom datorgrafik.

Behörighet

För fristående kursstuderande krävs minst två års studier inom medieteknik, datavetenskap, informationsteknik eller motsvarande samt kurserna DD1337 Programmeringsteknik och DH1620 Människa-datorinteraktion, inledande kurs eller motsvarande.

Rekommenderade förkunskaper

För KTH-studerande: motsvarande kursen DH2323 Datorgrafik med interaktion.

Litteratur

Meddelas på kurshemsidan senast 4 veckor före kursstart. Föregående läsår användes A. Watt: 3D Computer graphics samt material producerat vid institutionen.

Examination

  • LAB1 - Laborationsuppgifter, 1,5, betygsskala: P, F
  • LAB2 - Laborationsuppgifter, 1,5, betygsskala: P, F
  • LAB3 - Laborationsuppgifter, 1,5, betygsskala: P, F
  • TENA - Tentamen, 1,5, betygsskala: P, F
  • TENB - Tentamen, 1,5, betygsskala: P, F
  • TENC - Tentamen, 1,5, betygsskala: P, F

I denna kurs tillämpas skolans hederskodex, se: http://www.kth.se/csc/student/hederskodex.

Ges av

CSC/Medieteknik och interaktionsdesign

Kontaktperson

Mario Romero, e-post: marior@kth.se

Examinator

Mario Romero Vega <marior@kth.se>

Påbyggnad

DH2650 Datorspelsdesign

Versionsinformation

Kursplan giltig från och med HT15.
Examinationsinformation giltig från och med HT07.