Vetenskapsteori; induktivt-deduktivt förhållningssätt; metoder, teoretiska perspektiv och tekniker inom MDI, samt forskningsetiska aspekter på dessa; olika synsätt på användare samt relation mellan forskning, teknikutveckling och design.
DH2610 Vetenskapsteori och vetenskaplig metodik i MDI 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagd
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan DH2610 (HT 2015–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutat kurs ska studenterna kunna:
- beskriva olika vetenskapstraditioner och identifiera delområden inom MDI som representerar dessa,
- bedöma forskningsartiklar inom MDI med avseende på metod, teori och forskningsetik,
- resonera kring hur studier genomförs på ett vetenskapligt och etiskt korrekt sätt,
- planera kvantitativa och kvalitativa studier,
- utföra kvantitativ och kvalitativ analys,
- diskutera möjligheter och begränsningar med olika datainsamlingstekniker, metoder, analyser, och teoretiska perspektiv
- bedöma och granska vetenskapligheten i sitt eget och andras arbeten.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till Masterprogrammet i MDI
Kurslitteratur
Meddelas senast 4 veckor före kursstart på kurshemsidan.
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- ANN1 - Annan uppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- HEM2 - Hemuppgift, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ANN2 - Annan uppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
I denna kurs tillämpas skolans hederskodex, se: http://www.kth.se/csc/student/hederskodex.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.