Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LD1007 Studieteknik för effektivt lärande 1,0 hp

Att studera effektivt är avgörande för lyckas med sina studier. Därför inriktar sig den här kursen på evidensbaserade studiestrategier och hur du kan tillämpa dessa strategier i praktiken. Kursen tar avstamp i forskning från kognitiv psykologi och lärande. Du får bland annat lära dig hur du kan använda dig av strategier såsom självtestning och distribuerat lärande. Du får också ta fram en studieplan för att skapa nya studievanor.

Välj termin och kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Kursval

Gäller för kursomgång

HT 2024 Start 2024-08-26 fristående studerande

Anmälningskod

10186

Rubriker med innehåll från kursplan LD1007 (HT 2023–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen syftar till att utveckla kunskaper och färdigheter i att förstå, analysera, planera och implementera lärandestrategier som kan förbättra studenters lärande genom följande kursinnehåll: 

  • Centrala aspekter av lärande baserat på aktuell forskning om långtidsminnet, arbetsminnet, motivation och kognition.
  • Övning i att designa studieaktiviteter som utifrån de lärandestrategier som presenteras i kursen och utifrån aktuell forskning.
  • Övning i att planera sina egna studier och utforma en studieplan för hur studiebeteenden kan förändras.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  1. Redogöra för de lärandestrategier som tas upp i kursen
  2. Kunna tillämpa, det vill säga planera för att använda lärandestrategierna genom att designa en egen studieplan som bygger på de      lärandestrategier som tas upp i kursen.
  3. Kunna identifiera metakognitiva faktorer som kan försvåra respektive möjliggöra det egna lärandet.
  4. Beskriva och analysera sin egen lärandeprocess utifrån de metakognitiva aspekterna som kan påverka lärandet

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Endast grundläggande behörighet

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • LEXA - Löpande examination, 1,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Marcus Lithander (mlit@kth.se)