Kursen ger en översikt över det tekniska ämnesinnehåll och den ämnesdidaktik som krävs för att undervisa i ämnet teknik i gymnasiet enligt gällande styrdokument.
Kursen består av följande block:
• Teknikdidaktik - skolämnets historia, kunskapssyn, bedömning och forskning
• Design och produktframtagning
• Teknik, människa, samhälle och miljö ur ett historiskt perspektiv
• Experiment, modeller och simulering i teknik och teknikundervisning
• Programmering
• Elektroteknik
• Miljöteknik
• Industriella system
• Materialteknik
• Mekanik och hållfasthetslära
• Samhällsbyggnadsteknik
• Informations- och kommunikationsteknik
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
• kunna planera och utvärdera teknikundervisning i gymnasieskolan i enlighet med läroplanernas krav
• ha goda kunskaper om formativ och summativ bedömning i teknikämnet i enlighet med läroplanens krav och teknikämnets särart
• ha god kännedom om grundskolans och gymnasieskolans teknikämnen – deras mål, traditioner, kunskapssyn och undervisningsformer
• kunna reflektera över teknikens påverkan på samhällsutveckling, vetenskaper och arbetsliv, i beaktande av aspekter som genus, hälsa, kultur och materiellt välstånd
• känna till betydelsen av experiment och modellering i teknikvetenskap och teknikundervisning, samt kunna konstruera, genomföra och utvärdera experiment i sin egen undervisning
• kunna använda ingenjörsmässiga metoder i tekniskt konstruktions- och problemlösningsarbete samt kunna utveckla, genomföra och utvärdera övningar för elever med liknande innehåll
• känna till vanliga konstruktionsmaterial och tillverkningsmetoder – deras användningsområden, för- och nackdelar
känna till grundläggande mekaniska samband och använda dem i enkla analyser
• kunna utföra enkla hållfasthetsberäkningar
•känna till vanliga elektriska och elektroniska komponenter och deras användning
• kunna skriva datorprogram och skapa dynamiska webbsidor med hjälp av moderna högnivåspråk
• kunna analysera och diskutera miljöproblem och metoder för att mildra och/eller lösa dem
• kunna identifiera och beskriva tekniska system i industri och samhälle
• kunna undervisa om ovan nämnda teknikområden i gymnasieskolan
• ha god kännedom om aktuell teknikdidaktisk forskning
Dessa är lärandemålen för kursen som helhet. De bryts ner till delmål i respektive delkurs.