Att formulera en intressant affärsidé är inte slutet på en entreprenöriell process. Det är tvärtom bara början. Iden måste, både med hjälp av formella och informella metoder, utvecklas till ett affärskoncept och en affärsmöjlighet. Under denna kurs ställs studenterna inför utmaningen att identifiera behovsområden, att identifiera och utveckla affärsidéer och att utveckla affärskoncept och affärsmöjligheter. Som stöd för arbetet presenteras olika metoder och verktyg under en serie föreläsningar. Deltagarna får hjälp att använda dessa i en serie seminarier samt vidare att använda en blandning av teoretiska analyser och praktikfokuserade lärmetoder.
ME1042 Entreprenörskap inom Media och IKT 1,5 hp

Information per kursomgång
Information för HT 2025 Start 2025-08-25 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-08-25 - 2025-10-24
- Perioder
HT 2025: P1 (1.5 hp)
- Studietakt
10%
- Anmälningskod
51105
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Antal platser
Min: 10
- Målgrupp
- Endast öppen för CMETE
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan ME1042 (HT 2024–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
1. Analysera och diskutera begreppet entreprenörskap inom medieteknik och IKT,
2. Använda kreativa metoder för att utveckla bärkraftiga affärskoncept och affärsmöjligheter,
3. Använda grundläggande metoder för kund-, marknads- och konkurrentanalyser,
4. Utveckla och förklara grundläggande affärsmodeller.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet
Kurslitteratur
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Individuellt projekt, 1,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- PRO2 - Grupprojekt, 0,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Övriga föreskrifter
ME1039, delvis överlappande med 1,5 hp Modul 4: ”Entreprenörskap”